DFC Intelligence er et forskningsfirma som fokuserer på interaktiv og digital underholdning.
Nå har selskapet laget en ny rapport på 275 sider - "Interactive Broadcast Video: Streaming Video Market 1998-2004" - som inneholder en rekke data fra de siste tre års utvikling innen videobruk på nettet, samt forventninger om den videre utvikling de kommende tre årene.
DFC-rapporten, som du kan lese utdrag fra på denne nettsiden (engelsk) anslår at så mye som 15 prosent av alle tilgjengelige videostrømmer i fjor ble kjørt som reklame.


- Blant de store nettvideosuksessene det siste året var naturlig nok det skandaleombruste presidentvalget i USA, musikkvideoer, Internett-filmer og ikke minst nettsatsingen BigBros2000.com, sier DFC-rapportens forfatter Paul Palumbo.
Han viser til at økt utbredelse av bredbånd, flere og bedre annonsekampanjer for videoinnhold på nettet og ikke minst en rekke programvareforbedringer, spesielt på komprimeringssiden, har bidratt til at stadig flere surfer innom streamet innhold på nettet.
Musikk og nyheter ventes å bli de drivende kreftene for videostreaming på nettet i årene som kommer, konkluderer DFC-rapporten.
Tøffe tider i vente for nettkinoer
Åpner portal for mobilvideo
Video on demand lanseres i Skandinavia
OL-video på Internett? "Glem det" sier IOC
Sår tvil om Madonnas nett-konsert
Skal lage videospiller til Communicator
LO vil lage TV'n sin sjøl
Dansk filmbutikk lar deg laste ned
Scanpix skal pushe levende bilder på web
Aldri mer kø på videosjappa?