En ny undersøkelse fra Harris Interactive viser at Internett har blitt en stadig viktigere kilde til informasjon for bankkunder og investorer. Ifølge svarene fra undersøkelsen ligger web-baserte tjenester på andre plass foran TV og tidsskrifter som kilde til informasjon.
I dag er det kun dagsaviser som blir brukt hyppigere for denne kundegruppen som helhet. Splittes denne gruppen derimot ytterligere opp, finner man at meglerkunder og investorer ligger enda et par stavtak foran i løypa. For disse har også Internett blitt viktigere enn aviser, og web-baserte tjenester kaprer derfor den aller øverste pallenplassen.
Ifølge den samme undersøkelsen viser det seg at også brukere med høyere inntekter, er mer aktive brukere av Internett for å sanke informasjon. Dette er et fenomen som viser seg spesielt for nettbankkunder. Videre forteller statistikken at over 60 prosent av surferne klikker på bannerannonser fra finansielle tjenester. Under fremkommer tallene fra undersøkelsen.
Mediabruk med kilde regularitet
Nettbanker | Total (%) | Rike brukere (%) |
Aviser | 72 | 81 |
Internett | 44 | 74 |
TV Program | 40 | 60 |
Tidsskrifter | 21 | 46 |
klikker på banner | 61 | 61 |


Meglertjenester | Total (%) | Rike brukere (%) |
Aviser | 74 | 87 |
Internett | 68 | 77 |
TV Program | 53 | 68 |
Tidsskrifter | 33 | 51 |
klikker på banner | 60 | 73 |