Internett vil forlenge levetid på mange varer

Internett er nå i endelig i ferd med å endre måten varer selges på. Mange varer forblir i salg over lengre tid, mener Gartner.

(Barcelona) Under sin halvårlige konferanse her i Barcelona la Gartner i dag morges frem sine spådommer om mega-trendene, de virkelig store og viktige teknologi-endringene i som kommer til å påvirke alle.

En av disse mega-trendene er det Gartner kaller "The rise of long-tail business", en endring fra slagsmodellen som i dag dominerer livet i de rike landene i verden. For denne er "short tail". Mesteparten av salget av et produkt kommer raskt etter det ble lansert og bare en liten del av modell-utvalget står for mesteparten av salget.

Årsaken er at det meste fremdeles selges i butikker med begrenset hylleplass og små lagre som ikke kan ha et stort utvalg inne. Dette er i ferd med å endre seg, endelig får dotcom-fantastene rett, påpeker Gartner.

For netthandel er i ferd med å overta stadig mer og netthandelsselskaper har billige, store lagre som kan servere et mye større varelager.

Dette vil etterhvert også skape et større utvalg av nisjeprodukter som bli lønnsomme å lage og ha på lager fordi man kan nå et globalt kundegrunnlag, påpeker Gartner.

Frem til 2015, vil produkter produsert i lavere volum vokse to prosent raskere enn salget av høyt markedsførte, volum-produserte produkter, spår analyseselskapet.

Til toppen