Internett vil snart danke ut papir

Internett vil passere magasiner som annonsekanal innen få år, spår et analysebyrå.

En ny rapport fra JupiterResearch, som eies av Jupitermedia, spår at antall kroner brukt på Internettannonsering vil overstige annonsering på papir i 2008. Det skriver Wall Street Journal.

Jupiter spår at det vil brukes 8,4 milliarder dollar på nettannonsering i 2004 mens papir vil generere drøye 12 milliarder dollar.

Det er annonsering i magasiner, og ikke papiraviser, som er regnet med i Jupiters estimater

I 2007 vil det brukes like mye penger på magasiner og Internett, mens i 2008 vil Internett passere papir som markedsføringskanal, spår analysebyrået. Penger brukt på nettannonser vil da dobles til drøye 15 milliarder dollar.

    Les også:

En viktig drivkraft i markedet er "paid search"-annonsering, som tillater markedsførere å linke annonser til vanlige søk på nettet. Google har utviklet en slik mekanisme, som sørger for at brukerne får annonser i tillegg til vanlige søkeresultater, sier analytiker Gary Stein i JupiterResearch, ifølge Wall Street Journal.

Et annet moment er at større båndbredde gir muligheter for mer avanserte, kreative annonser, med større bruk av lyd og levende bilder. Det vil gjøre det mer attraktivt for annonsører å søke mot nettet.

Andre eksperter er ikke like sikre på om Internett vil drive anonnseinntektene bort fra papir. De mener at Internett vil komme i tillegg til de eksisterende inntektene, og dermed utvide markedet.

Til toppen