Internett vinner mot TV

- Blir viktigste mediekanal i 2010, sier Microsoft.

TV er i ferd med å miste posisjonen som den viktigste og mest populære medieflaten. I stedet er det internett som vinner frem, langt raskere enn tidligere antatt.

Neste sommer vil internett for første gang stå for vårt største mediekonsum. Europeere vil ifølge ferske prognoser bruke hele 12,7 timer i uken på nettet.

Til sammenligning vil vi bare sitte 11,5 timer foran fjernsynet. Det viser tall som analyseselskapet Forrester har utarbeidet på oppdrag for Microsoft.

Prognosene baserer seg på utviklingen de siste fire årene, og utbyggingen av gode bredbåndstilbud til brede lag av befolkningen oppgis som hovedgrunnen til våre skiftende medievaner.

Norge ligger sammen med Island på europatoppen når det gjelder bredbåndsdekning, og bidrar klart til den raske utviklingen, heter det i en pressemelding fra Microsoft.

Programvaregiganten mener vi nå står foran et historisk vendepunkt.

- For mange unge forbrukere er PC-en og mobiltelefonen i dag deres eneste kilde for video- og TV-innhold. Dette vil få store konsekvenser for hvordan tradisjonelle TV-aktører og annonsører vil utnytte internett som mediekanal fremover, sier leder for forretningsområdet «consumer & online» i Microsoft Norge.

Internett vinner frem: Konsekvensene for annonsører og TV-aktører blir store, sier Microsoft-sjef Toni Fadnes.
Internett vinner frem: Konsekvensene for annonsører og TV-aktører blir store, sier Microsoft-sjef Toni Fadnes.

Ifølge undersøkelsen vil internett gå forbi TV som den mest benyttede mediet i juni 2010.

Nedgangen i TV-titting betyr likevel ikke at forbrukere ser mindre på video- og fjernsynsinnhold. Det er bare «måten» de konsumerer dette på som har endret seg.

Analysen tar utgangspunkt i at 83 prosent av alle europeiske husholdninger nå har bredbåndstilgang. Det betyr at 390 millioner personer i Europa har internett hjemme.

Andre funn fra rapporten:

  • Europere vil i snitt tilbringe over 2,5 dager i månedene på internett i 2010.
  • Fjernsynsapparatet vil i mindre grad dominere som den eneste flaten for video- og fjernsynsinnhold. Flere vil bruke PC-en eller mobiltelefonen for å se på tv-sendinger.
  • Mer enn hver fjerde europeer ser video på internett i dag. Det er ifølge Microsoft en økning på 150 prosent siden 2006.
  • For mange forbrukere, spesielt blant de mellom 18 og 25 år, er PC-en deres eneste kilde til video- og fjernsynsinnhold.
Til toppen