Konferansen Interactive Newspapers '99 gikk av stabelen i Atlanta i forrige uke og kulminerte i Internett-bransjens "Oscar-utdeling" i regi av mediepublisisten Editor & Publisher, en 114 år gammel privat institusjon i amerikansk avisverden.
Det er fjerde året prisen EPpy Awards deles ut med fokus på innhold på nettet, denne gangen i 18 Internett-kategorier.
En av prisvinnerne har tatt den samme prisen for tredje år på rad i en kategori der de største amerikanske IT-forlagene, Ziff-Davis og International Data Group (IDG), kunne ønsket å være høyere opp på lista.
I kategorien "Best Non-Newspaper Online News Service", vant CNET News.com over de to andre nominerte tjenestene MSNBC.com og Wired News.
Også i 1998 og i 1997 fikk CNET-tjenesten News.com denne prisen. Nyhetstjenesten ble opprettet i 1996 og hadde sitt utgangspunkt i at CNET hadde TV-programmer med digitalt innhold. Disse TV-programmene går fortsatt på amerikansk TV, blant annet på USA Network og The Sci-Fi Channel, mens eierselskapet blant annet har inngått et samarbeid med kringkastingsselskapet NBC om søketjenesten Snap.
- Vi er begeistret over å ha vunnet denne prisen for tredje gang. Å motta en slik ære fra denne prestisjetunge institusjonen, rettferdiggjør innsatsen og vår forpliktelse overfor våre lesere om å levere nøyaktig teknologi-informasjon, sier redaktør av News.com, Jai Singh, i en pressemelding.
Det kom inn over 400 kandidater med forslag fra 33 land. I 1996, som var det første året EPPY-awards ble delt ut, kom det kun inn 60 forslag. Dengang var man redd for at en påmeldingsavgift ville skremme vekk interesserte, slik at det var gratis å melde seg på.
I 1998 ble antall kategorier økt til 14, og i år har det altså vært 18 kategorier.
En annen aktør som kunne gå fornøyd hjem lørdag 20. februar, var Washington Post. Avisens nettjeneste var nominert i hele syv kategorier og kunne ta med seg hele fire priser hjem. Hovedstadsavisen halte i land den gjeveste av dem alle - hovedprisen for beste amerikanske avis på Internett. De tre andre prisene var prisen for beste nyhetsseksjon i en nettavis, beste rubrikkannonse-seksjon i en nettavis og beste design på en nettavis.
Prisutdelingen var i hovedsak amerikansk, noe som ble tydeliggjort ved at en kategori het "Beste ikke-amerikanske nettavis". Her var det argentinske La Nacion Line som gikk av med seieren foran britiske FT.com (Financial Times på nettet) og israelske Jerusalem Post Internet Edition.