Internettbrukere Compaqs framtid

- Stadig flere anser at om du ikke er inne på internett, så er du ute. Internett er den kraftigste markedspådriveren for dataindustrien idag. Det var Eckhard Pfeiffer, toppsjef i Compaq Computer Corp., som sa dette på en pressekonferanse i dag.

Compaq har startet en prosess som ifølge Eckhard Pfeiffer skal bringe selskapet til en tredjeplass blant de globale spillerne i dataindustrien. Selskapet var i 1995 den femte største aktøren, etter IBM, Fujitsu, Hewlett-Packard og NEC.

Det er et dristig mål. Men selskapet, som ble startet som en "garasjesjappe" av tre avhoppere fra Texas Instruments i 1982 og i 13 år senere omsatte for 96 milliarder kroner, har vist evne til å nå sine mål før. Eckhard Pfeiffer bestemte seg for at selskapet han leder skulle bli global markedsleder på PC innen 1995. Målet ble nådd i 1994.

Når Compaq passerer de svakeste konkurrentene foran seg i løypa i løpet av 1999 vil Pfeiffer være 58 år. Det er sikkert bra for ham. For hvilket mål skal den råkjørende tyskeren sette seg for Compaq når selskapet er verdens største dataselskap?

Etter en restrukturering av selskapet som ble gjennomført den 2. juli består Compaq i dag av fem divisjoner. To av de er nye - en divisjon for kommunikasjonsprodukter samt en som skal utvikle løsninger rettet mot små og mellomstore bedrifter. Selskapet har dessuten startet en intern prosess kalt "Crossroads" som skal bringe frem en langsiktig strategi for de neste årene for det eksepsjonelt suksessrike selskapet.

Compaq opererer med bruttomarginer på 23% på desktop-maskiner (2. kvartal i år) og tjener penger som gress.

Nå er det internettet som skal gjøre Compaqs aksjonærer enda rikere.

- Dette er udiskutabelt: Den enkeltfaktor som sterkest driver frem bruken av personlige datamaskiner i dag er internett, sa Compaq-bossen på en pressekonferanse på Holmenkollen Park Hotel idag.

- Nettet driver millioner av nye forbrukere verden over til PC-en, og det skaper en massiv ny etterspørsel etter servere og kommunikasjonsprodukter, sa Pfeiffer entusiastisk.

- Nettet, med sitt stadig rikere innhold, bidrar til å innfri PC-ens opprinnelige løfter, og gjør de millioner av Compaq PC-er der ute mer verdifulle. PC-en blir et "must-have" for elektronisk utdanning, rekreasjon og handel.

På spørsmål fra digi: om hvordan selskapet forholder seg til NC blir Pfeiffer mer vag:

- Vi kaller NC en "internet appliance", sier Pfeiffer.

- Vi, som de fleste andre utvikler produkter for dette markedssegmentet, men det er foreløpig for lite definert.

Han er imidlertid ikke i tvil om at det vil være et behov for slike produkter, men hvordan det skal se ut og fungere er det ingen som riktig vet.

-- En ting er sikkert: De nye aktørene, som Sony og Philips, blir ikke vinnerne i dette markedet. Det blir PC-industrien.

Sa Pfeiffer.

Til toppen