Internettkiosker økte bøndenes inntekter

5200 internettkiosker har økt inntektene til 3,5 millioner indiske bønder med opptil 20 prosent.

For fem år siden startet ITC – et av Indias største konglomerater med en årsomsetning på tre milliarder dollar og et engasjement i alt fra forbrukervarer til eksport av jordbruksvarer – et program kalt e-Choupal for å bringe moderne informasjonsteknologi til den indiske landsbygda.

Hensikten med programmet er å effektivisere selskapets eksport av jordbruksvarer, ved blant annet å kutte ut fordyrende mellomlegg mellom ITC og bøndene.

e-Choupal har hittil utplassert 5200 internettkiosker på den indiske landsbygda. Disse betjener 3,5 millioner bønder fordelt på over 31.000 landsbyer.

Kioskene tilbyr tjenester på lokale språk. De drives av bøndene selv. Tjenestene er informasjon om vær og råvarepriser lokalt, opplæringsprogrammer innen jordbruk, og e-handel med jordbruksvarer.

ITC mener bøndene kan ha økt sine inntekter med opptil 20 prosent, ved å kutte ut fordyrende mellomledd, ved å få tilgang til objektiv markedsinformasjon og ved å lære bedre jordbrukspraksis.

ITC på sin side, tjener på større kvalitet på produktene og på at de kan kjøpe til lavere pris.

Produktene det gjelder, er soyabønner, kaffe, hvete, ris og oppdrettsreker. Kioskene er utplassert i seks delstater (Madhya Pradesh, Karnataka, Andhra Pradesh, Uttar Pradesh, Maharashtra og Rajasthan).

Fredag ble e-Choupal tildelt Development Gateway Award 2005 ved en tilstelning i Beijing. Prisen er på beskjedne 100.000 dollar, og sponses av tyske T-Systems. Prisen har skiftet navn i år fra Petersberg Prize, og ble i fjor tildelt det kjente prosjektet Grameen Bank-Village Phone i Bangladesh.

Ved tildelingen sa ITC at de ville utvide tjenestetilbudet i e-Choupal med helse og allmenn utdanning.

    Les også:

Til toppen