Internetts magiske besøkstall

Det er mange måter å bruke statistikker på. Og enda flere måter å markedsføre tallene på. "Vi er størst i Europa" og "vi har SÅ mange besøkende" bør naturligvis tas med en klype salt. Ikke minst etter å ha sett på MTGs og StepStones siste tallkunster

Stadig dukker det opp tall i tusen- og millionklassen som har til hensikt å gjøre sterkt inntrykk på sentrale aktører i markedet og ikke minst - villige investorer. Sammenligningen mellom hits, sideoppslag og besøk på en nett-tjeneste er illustrerende på hvor vanskelig det kan være å få orden i internettjungelen.

Et eksempel på dette er Everyday.com, portalsatsingen MTG og Tele 2 dro i gang i Norge nylig.

I en pressemelding presenterte MTG en imponerende vekst for den svenske portalen - fra 197.000 til drøye 1,4 millioner unike besøkende på bare én måned.

Det svenske mediebladet Resumé avslørte at den enorme veksten skyldes en kosmetisk regneoperasjon der internett-tilbyderen Tele 2 sitt webhotell for privatkunder er tatt med i statistikken. Dette er sider som Everyday hverken kontrollerer eller kan selge annonseplass på.

Everyday skulle ifølge pressemeldingen være den femte mest besøkte portalen i Sverige, og markedsføring og innhold skulle være blant grunnene til at portalen på rekordtid skulle ha passert mer etablerte svenske portaler som Spray, Yahoo! og Torget.

I ettertid uttalte representanter fra MTG at det burde stått Everyday Webbguide i stedet for Everyday.com i pressemeldingen. MTG sendte en ny pressemelding der de presiserte at de 1,4 millioner besøkende også inkluderte besøkende til personlige hjemmesider.

Men det er ikke bare på besøk og trafikk forvirringen til tider er stor. Også når ferske selskap skal prøve å innta tetposisjonen i et nytt marked gir det rare utslag.

Alle de nettbaserte rekrutteringstjenestene som har dukket opp de siste årene, StepStone, Jobline, og Jobpilot ynder å kalle seg "Europas største".

StepStone uttalte dette senest for et par dager siden, i forbindelse med offentliggjøring av selskapets planer om børsnotering.

Konsernsjef Karl Fredrik Agnalt er imidlertid mer ydmyk når digi.no spør om hvorfor alle hevder de er Europas største. Han sier de må være svært forsiktige med hva de går ut med av tall, både i markedsføring og ellers, nå når selskapet skal på børs.

- Vi må for eksempel si at vi TROR vi er størst i Europa når det gjelder omsetning i 1999, men vi kan ikke slå det fast som et faktum.

Alt må kunne dokumenteres, og statistikkene skal kontrolleres av en tredjepart (i dette tilfellet revisorfirmaet Arthur Andersen) og målingene foretas av uavhengige kilder (her selskapet WebTrend).

Men det er ikke bare omsetning som teller når det gjelder hvor stor en jobb-tjeneste er. Også volumet på basen synes å være avgjørende for om man kan kalle seg markedsledende.

Derfor er det interessant å se på StepStones tall på ledige stillinger.

På StepStones norske hjemmesider står det i dag at tjenesten har 4.255 ledige stillinger i Norge. Utfører man et frisøk kommer kun 1.841 treff opp.

Agnalt forklarer at det er antall stillingsannonser som telles når man utfører et frisøk på StepStone etter ledige stillinger. Hver stillingsannonse kan inneholde flere ledige stillinger; for eksempel kan ett selskap søke etter fem nye medarbeidere.

Da vil StepStones interne "telle-apparat" telle dette som fem ledige stillinger, mens det på nettet vil se ut som kun en stilling, siden det dreier seg om én og samme stillingsannonse.

Han forteller at StepStone jobber med saken, slik at systemet etter hvert skal telle hver enkelt stilling.

- Dette er fortsatt en ung bransje, sier Agnalt som tror det vil komme nøkkelparametre som kan brukes likt av alle tjenestene - om en stund.

Til toppen