Sommerintervjuet

Making Waves-sjefen har i større grad måttet håndtere risiko under koronapandemien

Daglig leder i Making Waves, Kristine Ildahl Bjørnstad, mener bedriften var godt rustet for hjemmekontor, men har hatt andre utfordringer i en travel vår.

Kristin Ildahl Bjørnstad er daglig leder i Making waves.
Kristin Ildahl Bjørnstad er daglig leder i Making waves. (Foto: Privat)

Daglig leder i Making Waves, Kristine Ildahl Bjørnstad, mener bedriften var godt rustet for hjemmekontor, men har hatt andre utfordringer i en travel vår.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Gjennom sommeren stiller vi en rekke sentrale personer i IT-bransjen noen faste spørsmål om blant annet hverdagen etter korona, situasjonen i IT-sektoren, og dem selv.

Kristine Ildahl Bjørnstad er daglig leder i konsulentselskapet Making Waves. Hun har tidligere jobbet i Microsoft i over ni år, og deretter i Creuna, før hun kom inn i Making Waves i 2017. Hun tok over som daglig leder i desember i fjor.

En travel vår

– Hvordan har korona-våren påvirket selskapet generelt, og din arbeidshverdag spesielt?

– For de fleste i Making Waves er det utvilsomt hjemmekontoret som har vært det de aller fleste har kjent på. På én dags varsel jobbet alle hjemmefra, og jeg var svært spent på hvordan det skulle bli. Men det gikk over all forventning.

– De enkelte konsulentene og teamlederne har vært utrolig flinke til å holde både produktivitet, dynamikk og motivasjon oppe i tiden som har vært. Vi har alltid brukt mange digitale verktøy i arbeidet vårt og er godt vant med hjemmekontor. Men i og med at fysiske workshops er en viktig del av vår arbeidsmetodikk, har vi også tatt i bruk nye verktøy som Miro.

Som leder har jeg måttet håndtere risiko i større grad enn tidligere

– Som leder har jeg måttet håndtere risiko i større grad enn tidligere, og ledelsen har hatt flere møter ukentlig for å kunne ta beslutninger raskt. Kundene våre har blitt påvirket i forskjellig grad. Norgesgruppen har hatt sterk vekst, Visit Norway har fokusert mer av sitt arbeid mot det norske markedet, mens SATS selvfølgelig gjorde en midlertidig nedskalering av mange av sine aktiviteter.

– Alt i alt har det vært en travel vår, hvor jeg opplever at alle vi som jobber i Making Waves har kommet enda tettere og følelsen av fellesskap er større enn noensinne.

Les også

– Har dere gjort noen ekstra tiltak for å bedre IKT-sikkerheten for dem som har måttet jobbe hjemmefra som følge av koronapandemien? 

– Vi har lenge vært opptatt av å kunne tilby våre medarbeidere en fleksibel arbeidshverdag, og samtidig sørge for at vi ivaretar data og informasjon fra våre kunder på en god måte, så IT-sikkerhet har vi jobbet jevnt og trutt med over en lang periode. Sånn sett var vi godt rustet til å håndtere de siste månedene med hjemmekontor.

– Hvilke endringer tror du blir permanente også etter at pandemien er over? 

– Jeg tror vi fremover kommer til å se flere som jobber mer hjemmefra. Samtidig har vi også opplevd hvorfor det er viktig for oss å møtes fysisk. Vi lever av å løse problemer, og problemer løses best sammen i team. For å kunne jobbe kreativt og med problemløsning må man av og til møtes. Jeg mener også at kultur og gode arbeidsplasser skapes når folk møtes. Det er da energi og relasjoner oppstår. Så jeg gleder meg til vi kan sees litt mer, og litt oftere, enn det vi har gjort denne våren.

Kristine Ildahl Bjørnstad på hjemmekontoret.
I Making Waves var de allerede godt rustet for hjemmekontor. Her ser vi Kristine på sitt. Foto: Privat

Forvaltning av data

– Hva er den største utfordringen for IT-sektoren akkurat nå? 

– IT blir altfor ofte håndtert som et mål i seg selv, istedenfor det verktøyet det er. Potensialet i teknologi blir ikke hentet ut før ledere og styrer kommer opp på et minimumsnivå hva gjelder teknologiforståelse. Det hjelper ikke hvor mye man velger å investere av penger i IT eller gir IT-direktøren en plass i ledergruppen.

– Organisering som bryter ned siloer, tverrfaglig samarbeid og en kultur som belønner problemløsning er nødvendig for at norske organisasjoner skal bruke IT slik det bør brukes. Og inntil det skjer vil heller ikke IT-sektoren i Norge utvikle seg utover det å være en «støttefunksjon».

– Hva er det viktigste som skjer innenfor ditt fagfelt eller interessefelt akkurat nå? 

– Tall og data har gjort sitt inntog i digital tjenesteutvikling de siste årene. Og det oppstår en spennende dynamikk mellom designorientert metodikk og ren kvantitativ innsikt. Tallbasert innsikt er svært verdifull, samtidig er det sjelden de rasjonelle løsningene skaper den store magien. Men igjen, det er når disse fagfeltene møtes at de beste løsningene lages.

Les også

– Hva tror du blir de viktigste IT-relaterte politiske sakene de neste årene?  

– Jeg tror, og håper, at forvaltning av norske data kommer til å bli en viktig sak fremover. Foreløpig eier amerikanske og kinesiske aktører majoriteten av nordmenns private data, og hvis det samme skjer innenfor helse- og næringsdata. så vil det være en stor utfordring for oss i lang tid fremover.

– Men Norge er et altfor lite land til å jobbe med disse problemstillingene alene, og jeg håper at vi i større grad søker til nordiske naboland og Europa for å jobbe mer proaktivt med gode løsninger for å ivareta og hente ut mulighetene som ligger i data fremover.

– Den nye e-loven: For eller imot? Fordeler og ulemper? 

– Dette er vanskelig. Jeg liker å tro at de som har vedtatt den nye e-loven vet mer om dette feltet, og behovene bak, enn det jeg gjør. Men det er klart, jeg håper vi ikke våkner om ti år, ser konsekvensen av å samle inn personsensitiv data, og lurer på hva i all verden som skjedde den våren da e-loven ble vedtatt i skyggen av korona.

Skjermbilde av Kristin i et allmøte på Teams.
Å forsøke å holde inspirerende innlegg i allmøter på Teams var ifølge Kristin langt utenfor hennes komfortsone. Foto: Privat

Talkshow-vert

– Hva er den vanskeligste, morsomste eller rareste oppgaven eller utfordringen du har møtt på i jobben? 

Jeg følte meg som en talkshow-vert, og var milevis utenfor komfort-sonen

– Jeg tror det er mange som har fått prøve seg på å holde allmøter gjennom Teams denne våren. Å sitte med over 150 ansatte på Teams og holde inspirerende innlegg er noe av det mest utfordrende, og uvirkelige, jeg har prøvd meg på. Jeg følte meg som en talkshow-vert, og var milevis utenfor komfortsonen.

– Hva er det viktigste verktøyet du bruker i jobben? 

– Uten tvil Slack. Jeg bruker Slack for å informere og engasjere organisasjonen, og gjøre raske avklaringer med medarbeidere. Men jeg bruker det også som en kanal for å holde meg oppdatert om hva som skjer i de ulike kundeteamene og se hva folk er opptatt av innenfor de forskjellige fagområdene.

– Hva er det første du gjør når du starter på jobb om morgenen? 

– Hente meg en stor kopp kaffe, og som oftest går jeg rett i et morgenmøte. Beste trikset for å nå travle kunder er å møtes tidlig om morgenen.

– Hvordan holder du deg faglig oppdatert? 

– Jeg er så heldig å jobbe med noen av Norges dyktigste utviklere, designere og ledere. De er min viktigste kilde til inspirasjon og faglige oppdateringer. Vi deler jevnlig erfaringer fra de ulike prosjektene våre internt, og det gir meg utrolig mye energi og faglig påfyll. Foruten det har jeg alltid en ambisjon om å komme meg gjennom aktuelle fagbøker og artikler på relevante nettsteder.

– Hvilke elektroniske dingser eller apper blir med deg på sommerferie? 

– Det er sjelden jeg drar noe sted uten mobil og Mac. Men om sommeren er kartplotter med ekkolodd min absolutte favoritt. Jeg blir mer og mer glad i fiske, og med ekkoloddet blir det mye mer spennende.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen