Sannsyn lanserer TellusR

Slik har norsk tech-selskap forbedret Apache Solr: – Målet vårt er globalt

– Apache Solr brukes av alt fra nettbutikker og nettaviser til offentlig sektor. Markedet for det vi har laget er enormt, mener daglig leder Morten Krogh-Moe i Sannsyn AS.
– Apache Solr brukes av alt fra nettbutikker og nettaviser til offentlig sektor. Markedet for det vi har laget er enormt, mener daglig leder Morten Krogh-Moe i Sannsyn AS. (Foto: Presse)
Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Apache Solr er en utbredt Java-basert søkemotor, som surrer og går i kulissene hos noen av verdens mest trafikkerte nettsteder. «Solar» er korrekt uttale for dem som måtte lure på det.

Dette er en løsning på serversiden for bedriftsinterne søk, også kalt enterprise-søk, og er utgitt i åpen kildekode med fri lisens fra Apache-stiftelsen.

Det er også en moden, skalerbar søkeløsning, som ble født i 2004 og stadig videreutvikles. Et nærliggende alternativ er Elasticsearch, som i likhet med Solr også er basert på Apache Lucene.

Sannsyn vil erobre verden med sin utvidelse til søkemotoren Apache Solr. Her fra v. daglig leder Morten Krogh-Moe og teknologidirektør Petter Egesund.
Sannsyn vil erobre verden med sin utvidelse til søkemotoren Apache Solr. Her fra v. daglig leder Morten Krogh-Moe og teknologidirektør Petter Egesund. Foto: Presse

Begge kan skilte med et blomstrende økosystem. Det finnes en del tilvalg, som kan utvide en allerede rikholdig funksjonalitet. Nå er det duket for en norskutviklet modul, som selskapet bak har veldig stor tro på.

– Felles for disse to fantastiske plattformene er at de er utrolig gode søkeverktøy, men de har også noen hull, forklarer teknologidirektør Petter Egesund i Sannsyn AS.

Programvarehuset fra Oslo har det siste året jobbet iherdig med en egen Solr-utvidelse kalt TellusR, som skal fylle noen av «hullene».

Påbygget skal gi mer og bedre statistikk om søkene som foretas. Det omfatter innsikt i ord som øker eller faller i popularitet, «nulltreff» og ord som er salgsutløsende, samt mulighet for å A/B-teste søkekonfigurasjoner og løfte fram bestemte søkeord.

Forbedret semantisk forståelse og personalisering av søketreff inngår også, noe som skal gi en brukeropplevelse mer lik den vi er vant til hos Google.

– Historien om søk er ikke over. Det kommer til å skje mye på denne fronten i årene fremover, konstaterer daglig leder i Sannsyn, Morten Krogh-Moe. Han ser store muligheter for produktet de har laget, både i Norge og i resten av verden.

Les også

Smartere søk

Søk på mange nettsteder i dag klarer ikke å forstå ordenes betydning, men gir treff kun dersom du skriver ordet helt rett. En banal skrivefeil kan være nok til at trefflisten er tom.

TellusR skal kunne løse slike utfordringer. Og i tillegg skjønne at et søk etter «slalåmsko» også bør ta med treff på «slalåmstøvel», for eksempel.

– Noe av problemstillingen er at det er vanskelig å være datadrevet med søk. Vi logger alle søk og kjører statistikk på hva det søkes etter. Slik kan vi fange opp trender, hva som konverterer og hva som aldri konverterer. Inni plattformen kan man også kjøre A/B-tester med forskjellige søkekonfigurasjoner opp mot hverandre. Det kan brukes til å se om det lønner seg å gi flere søkeresultater – eller bare akkurat det noen spør etter, sier Egesund.

Han er arkitekten bak den nye modulen, som er utviklet av 5–6 utviklere det siste året, med bidrag fra ansatte også i Latvia, Russland og Asia. Egesund nevnte dette prosjektet da han ble intervjuet i vår faste spalte «ukens utvikler» i fjor sommer.

Vårt mål er å komme inn og demokratisere disse funksjonene

– Vi har lagt inn litt maskinlæring for hva som trender av søk. Så har vi også begynt å eksperimentere med semantiske søk. Kunstig intelligens brukes for å kunne forstå språklige sammenhenger og forbedre søkemotoren, så den bedre forstår hva brukeren leter etter.

Google og noen av de største virksomhetene har økonomiske muskler og ressurser til å utvikle selv eller å kjøpe inn andre løsninger, men da er kostnaden også en helt annen.

– Vårt mål er å komme inn og demokratisere disse funksjonene litt. Slik at dette blir tilgjengelig for flere enn bare de aller største, mener Petter Egesund.

Sikter mot enormt marked

Sannsyn ble etablert i 2012, og det startet med en anbefalingsmotor, som de blant annet har solgt inn til bokhandelen Ark.

– Vi har spesialisert oss innen det å skape konkurransekraft basert på kundens data. Anbefalingsmotoren er nå et modent produkt. Etter hvert har vi jobbet stadig mer med søk. Det er en sentral del av brukeropplevelsen på alle nettsteder. Dette er ikke noe vi bare snakker om, men faktisk jobber med. Vi er blant miljøene i Norge med dypest kompetanse og erfaring på området, hevder daglig leder Morten Krogh-Moe.

Solr-utvidelsen springer ifølge ham ut av erfaringene de selv har gjort seg. Selskapet satt lenge i Forskningsparken, inkludert et par år hos tech-inkubatoren Startuplab, før de i fjor flyttet inn hos innovasjonshuset Epicenter nær SAS-hotellet på Holbergs plass i Oslo.

Han forteller at de har drevet lønnsomt siden dag én, altså for 8 år siden. De definerer seg nå som et vekstselskap der 15 av 17 ansatte er teknologer.

Apache Solr brukes av så mange, at selskapet ser for seg et stort marked for TellusR, som skal foreligge både i en gratisutgave og betalt versjon.

– Solr er en av de mest brukte søkemotorene på verdensbasis. Vi har brukt 9.170 timer på utviklingen så langt, humrer Krogh-Moe og legger til at utvidelsen de har laget er under kontinuerlig utvikling. Dette er noe de skal satse mye på fremover.

Selv om de starter opp i Norge med et par norske pilotkunder, så er det ifølge ham ingen tvil om at målet er det globale markedet.

Les også

Starter med «on premise»

Foreløpig er TellusR tilpasset installasjoner i kundens eget datamiljø. Årsaken til det er ganske enkelt at veldig mange har Solr-løsninger som de kjører selv, ifølge teknologidirektør Egesund.

Han forsikrer at de også jobber med å lage en versjon som kan kjøre i nettsky. Det er ennå ikke avgjort hvilken plattform de da vil satse på, men det vil minimum være én av de store, kanskje flere.

Foruten små- og mellomstore virksomheter, så nevner selskapet raskt også SAP-kunder som et interessant marked.

– Hvis man antar at 30 prosent av intern-søkemarkedet kjører på Solr, så er det allerede et veldig stort marked. Mange bedrifter bruker også Solr-søk på SAP. Det er helt klart også et marked vi sikter oss inn mot, forteller Morten Krogh-Moe.

Det ligger også i kortene at de skal lage en tilsvarende modul for Elasticsearch.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen