Utviklerprofilen

Ukens utvikler: – Det er meditativ avslapning å ta en spesifikasjon og bygge den opp fra grunnen i HTML og CSS

Victoria Retallick jobber med VR-utvikling hos Breach.
Victoria Retallick jobber med VR-utvikling hos Breach. (Foto: Privat)
EKSTRA
Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Ukens utviklerprofil er Victoria Retallick (34), som er utvikler hos Breach, et selskap som driver med VR-utvikling i Trondheim. Hun har 12 års erfaring som utvikler og har en bachelor i animasjon fra University of Wolverhampton.  

Kan du kort beskrive stillingen og oppgavene dine?
Akkurat nå jobber jeg hovedsaklig med C# og Unity. Jeg har jobbet med Oculus-platformen (Rift og Quest) siden jeg startet i Breach tidligere i år. Jeg utforsker og løser interaksjons-spørsmål og brukergrensesnitt-problemer i en helt ny paradigme.  

Hvorfor valgte du akkurat denne arbeidsgiveren?
Jeg valgte denne jobben fordi jeg ville jobbe i et startup-selskap, og VR virket ekstra interessant og utfordrende. Generelt sett liker jeg å jobbe på visuell, kreativ og dynamisk programvare og nettapplikasjoner, for eksempel spill eller apper med gjenomført UI. 
 
Hvor jobber du mest, på kontoret, på hjemmekontoret eller ute hos kunder?
I min nåværende jobb må jeg jobbe på kontoret. Det blir for upraktisk å jobbe fra kafé med VR-briller på, og Oculus-utvikling krever et ganske heftig grafikkkort.  

Kan du fortelle litt om prosjektet/prosjektene du har jobbet med i det siste?
Jeg kan ikke si så mye, vi har en ganske streng NDA. Jeg kan si at jeg utvikler interne produkter for Oculus. Breach er hyret inn som konsulentselskap.  

Har du jobbet på samme sted hele tiden?
Jeg har jobbet for både startup-selskap og etablerte selskaper i London, både som spillutvikler og webutvikler. I 2014 flyttet jeg til Norge og ble ansatt i Zedge. Jeg jobbet der i 5 år før jeg tok min nåværende jobb.

Zedge er en plattform for deling av artistisk innhold. På Zedge jobbet jeg som webutvikler, særlig med å lage fungerende sider fra mockups fra designerne. Jeg likte godt å jobbe på Zedge sin plattform for brukeropplastet innhold. Jeg likte tanken på å gi folk en plattform for sine egne bilder og ringetoner. Vi prøvde å gjøre det både tilfredsstillende og underholdende.

Hvor gammel var du da du først begynte å lære deg programmering?
Jeg var heldig med å bli eksponert for datamaskiner fra ung alder, men det var ikke før jeg var 20 at jeg startet å lære konseptene bak programmering på ordentlig.

Det var foreldrene mine som først fikk meg i gang. Moren min drev et enmannsforetak med maskinstrikking, og oppbevarte maskinen på soverommet mitt når jeg var liten, så jeg satt ofte og så på at hun la inn mønstrene på datamaskinen, feilsøkte når noe gikk galt, snakket med kunder og testet nye ideer.

Jeg var heldig med å bli eksponert for datamaskiner fra ung alder, men det var ikke før jeg var 20 at jeg startet å lære konseptene bak programmering på ordentlig

På den tiden var også faren min prosjektleder og tidligere programmerer. En dag tok han med hjem en kopi av «Visual Basic», som 10 til 11 år gamle meg brukte til å få en sommerfugl til å fly over skjermen. Jeg forsto fortsatt ikke programmering, mye av det var gresk for meg, men jeg kunne se meg rundt og hacke ting til. Det neste jeg lagde var et program som satte sammen tegninger av katter fra mindre delbilder, det lot brukeren velge forskjellige kroppsdeler og lagre som et BMP-bilde.

Noen år senere fikk vi internett, og jeg begynte å lage nettsider. Nettsidene mine var laget med ren HTML i Notepad, og noen ganger Frontpage. På den tiden var «virtuelle kjæledyr» veldig populære, og jeg var veldig inspirert av spill som «Creatures» fra Cyberlife, og «Dogz» og «Catz» fra Mindscape. Jeg lagde flere fan-nettsider, og alle hadde en «Downloads»-seksjon hvor jeg lastet opp enkle spill jeg lagde med «Klik n Play» fra Europress. De var veldig­ «cheesy» og dårlige, og jeg hadde aldri noen konkret plan når jeg lagde dem, så jeg gikk fort lei.

På universitetet brukte jeg Macromedia Flash mye, og plukket etterhvert opp boken «Teach Yourself ActionScript in 24 hours», som endelig lærte meg grunnprinsippene i programmering. Innen en uke hadde jeg begynt å lage enkle Flash-spill.

Hvilke plattformer utvikler du vanligvis for?
Jeg liker å utvikle for nettlesere, siden det er det mest tilgjengelige. Jeg liker å jobbe med produkter som skiller seg ut grafisk og har brukerinteraksjon. Jeg unngår vanligvis å jobbe på backend og databaseintensive produkter med lite UI. Det kan selvsagt også være interessant gitt de rette problemstillingene. Men jeg spiller på mine sterke sider og holder meg til frontend.  

Hvilken pc-plattform/OS foretrekker du selv å bruke? Kan du fortelle litt om hvorfor?
Vanligvis foretrekker jeg OS X. Jeg bruker Windows på jobb, og har en spillmaskin hjemme, samt en Surface Book som jeg bruker til gamejams. Men det er Macbooken jeg legger meg i sofaen med om kvelden.   

Hva er favorittspråket og hvorfor?
Strengt tatt ikke et programmeringsspråk, men CSS er kanskje favoritten min. Det er meditativ avslapning å ta en spesifikasjon og bygge den opp fra grunnen i HTML og CSS.  

Hvilke to verktøy greier du deg ikke uten, og hvorfor?
Jeg liker å bruke «Charles». Det er et proxy-verktøy for debugging. Du kan lett avskjære HTTP-trafikk, endre den og sende den rundt. Det er en flott måte å imitere et API eller feilsøke kompliserte fullstack-problemer hvis du ikke kan styre backenden. Du kan også bruke den til å finne ut hva slags rare API-forespørsler mobilapper sender, det er et enkelt men allsidig program. Jeg elsker også Unity, det er fantastisk hvor mye man kan gjøre med veldig lite kode. Den vanskelige biten er å lære seg alle menyene og interaksjonene. Jeg har ikke helt fått kontroll på alt ennå.

Hva slags oppgaver liker du best å jobbe med?
Jeg liker å lage produkter som hjelper eller underholder folk. Jeg elsker å løse problemer.

Når vi har jobbet med Unity har det dukket opp kompliserte utfordringer som er veldig tilfredstillende å løse.

Hvordan sørger du for å holde deg faglig oppdatert?

Jeg vil heller følge en organisk kreativ prosess enn å hamstre teknisk kunnskap, selv om det er fint å ha noen som gjør det og

Vanligvis benytter jeg anledningen til å lære nye rammeverk, programvare, verktøy og programmeringsspråk når jeg har en god grunn. Jeg er ikke en «skjære»  som vil prøve all teknologi som er ny og populær for øyeblikket. Jeg vil heller følge en organisk kreativ prosess enn å hamstre teknisk kunnskap, selv om det er fint å ha noen som gjør det og. :)  

I hvilken grad har metoder og teknologier som DevOps, maskinlæring, nettsky og konteinere endret måten du jobber på?
Det er blitt enklere og mer pålitelig å jobbe på ting i stor skala. Det er fint å vite at siden du jobber er sikker og motstår DDoS-angrep, og at den kan deployes med et enkelt git push. Jo mindre manuelt arbeid, jo bedre.   

Ser du noen trender framover som virkelig vil forandre hverdagen til utviklere?
Det blir interessant å se i hvor stor grad VR-briller slår an på skoler og arbeidsplasser. Jeg ser fram til mindre og lettere VR-briller som en kan ha på seg mens en utfører vanlige arbeidsoppgaver.

Jeg ser også fram til å se hva slags interaksjonsmønster som vokse fram, vi er fortsatt i et tidlig stadium.

Hvilke teknologier eller fagområder skulle du gjerne kunnet mer om?
Det er vanskelig å svare på, det er veldig mye jeg vil lære mer om og få erfaring i å jobbe med.   

Deltar du jevnlig på konferanser? I så fall, hvilken er den viktigste for deg?
Jeg brukte alltid å dra på den nå nedlagte «Reasons To be Creative»-konferansen da jeg bodde i Storbritannia, siden jeg flyttet til Norge har jeg vært både på TDC og CSS day i Amsterdam.  

Bidrar du, enten i jobben eller på fritiden, til noe åpen kildekode-prosjekt – i så fall, hvilke?
Nei.

Hvor mye programmerer du på fritiden?
Akkurat nå gjør jeg webutvikling som en hobby, denne julen jobbet jeg på et online tegne-spill laget med Vue og Firebase (www.epycgame.com). Jeg fikk alt av familie og venner til å spille det, det var veldig gøy. 

For tiden jobber jeg på en side for en løpeklubb for venner og lokale løpere i Trondheim, også med Vue og Strav-data.

Har du noen (andre) hobbyer?
Jeg elsker løping, brettspill, vannmaling, og å gå tur med mine to kaniner.

Jeg var med på å starte opp parkrun i Trondheim, det er et gratis 5 km-løp på Festningen arrangert hver lørdag klokken 9:30! Parkrun finnes også i Oslo, Stavanger, Bergen og Grimstad.

Hva gleder du deg mest over ved å jobbe som utvikler?
Løse «puslespill», og å dytte rundt på piksler og vektorer.   

Opplever du at jobben som utvikler har noen negative sider?
Ja, for meg er det i stor grad en fulltidsgeskjeft. Jeg kan ikke legge alt fra meg når jeg kommer hjem – jeg går alltid rundt og grubler, og noen ganger kan det bli for mye, spesielt hvis du ikke har solide støttespillere (prosjektledere, managere og QA) eller ikke har en klar retning.

Når ting går bra kan det være fantastisk, men når ting går dårlig føles det nesten som om livet ditt er over, siden du har lagt så mye av deg selv i arbeidet

I alle jobber jeg trives i har jeg funnet at det er topper og bunner. Når ting går bra kan det være fantastisk, men når ting går dårlig føles det nesten som om livet ditt er over, siden du har lagt så mye av deg selv i arbeidet.

Jeg ble først interessert i programmering som et form for kreativt uttrykk, en måte å lage noe fra intet. Noen ganger kan det være frustrerende hvis du er en situasjon uten rom for kreativitet, eller hvor ideene dine ikke får komme fram. For meg er det et varsel om at det trengs en forandring.

Hva er det beste frynsegodet du får?
Et av de beste frynsegodene med å være en utvikler er – valgfrihet! Du har mye å velge i når det komme til steder å jobbe. Det er også mye fleksibilitet i arbeidet. Som en utvikler var det forholdsvis lett for meg å få meg en jobb i Norge og komme i gang med arbeidet. Det er ikke så lett for alle. Hvis du ikke trives med en jobb eller en klient, er det nye muligheter rundt neste hjørne.  

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen