KORTNYTT

Investorkrig om Kinas e-handelsportaler

Kapitalsterke investorer velger side i en hard konkurranse mellom kinesiske e-handelsportaler.

19. feb. 2004 - 15:17

Mens utenlandske aktører som eBay og Yahoo! kives om andeler i det kinesiske markedet for e-handelsportaler – ikke for forbrukere, men for handel bedrifter i mellom – seiler flere innenlandske initiativ opp, med støtte fra kapitalsterke investorer.

Ifølge Computerwire har Alibaba.com, som allerede er Kinas største forretningsportal, reist ytterligere 82 millioner dollar for å utvide auksjonsnettstedet Taobao.com. Blant de nye investorene er Fidelity Capital, Grantie Global Ventures Venture TDF Pte Ltd fra Singapore. Den viktigste aksjonæren, etter ledelsen med Jack Ma, tidligere engelsklærer og i dag en av Kinas rikeste menn, i spissen, er Softbank Corp.

Yahoo! planlegger en felles e-handelsportal med den kinesiske internettportalen Sina.com, som skal være klar innen neste sommer. eBay har brukt over 180 millioner dollar på å kjøpe konkurrenten EachNet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra