TELEKOM

IP-telefoni nesten friskmeldt

Nede i 12 timer.

Bedriftsabonnenter som har lagt sentralbordet på IP eller valgt en ren Lyncbasert løsning, har problemer fredag formiddag.
Bedriftsabonnenter som har lagt sentralbordet på IP eller valgt en ren Lyncbasert løsning, har problemer fredag formiddag.
20. mars 2015 - 11:06

Telenors IP-telefonitjeneste for bedriftsmarkedet gikk ned natt til fredag. Etter drøyt 12 timer ble årsaken funnet, og feilretting kunne begynne.

– Tjenestene er stabile og fungerer normalt for de fleste kundene, melder Telenor fredag ettermiddag ved 17-tiden.

– Detvar en feil som oppsto ved utskifting av maskinvare, sier pressevakt Tormod Sandstø til digi.no.

Konsekvensene

Digi.no har fulgt situasjonen i løpet av dagen, og er er en fyldigere fremstilling:

Telenors IP-telefonitjeneste for bedriftsmarkedet har gått ned over hele landet på grunn av en hittil ukjent feil.

Dette rammer fasttelefoner og Lync-baserte samband.

Feilen berører ikke mobiltelefoni, bredbånd eller øvrige tjenester.

Senior kommunikasjonsrådgiver Tormod Sandstø, Telenor Norge. <i>Bilde: BJORN H STUEDAL   www.stuedal.no</i>
Senior kommunikasjonsrådgiver Tormod Sandstø, Telenor Norge. Bilde: BJORN H STUEDAL www.stuedal.no

Oppdatering ca. kl. 13.30:

Teknikere er i gang med å rette feilen, men det ser ut til å ta tid før ting er på plass.

– Det er bedring i nettet etter at feilretting og avhjelpende tiltak ble satt i gang ved 13-tiden, opplyser pressekontakt Tormod Sandstø hos Telenor.

Han har ikke informasjon om hva som forårsaket utfallet.

Alarm i natt

Feilen ble oppdaget kl. 00.30 i natt, og det jobbes sammen leverandør for å finne feilen.

– I tillegg ser vi på muligheten for å få opp en reserveløsning, sier informasjonssjef Per Aril Meling til digi.no.

Les også: Telenor kan få rekord-gebyr

Økt intensitet

Omfanget av utfallet ble avklart først etterhvert som folk kom på jobb i morgentimene rundt om i landet.

– Meldingene økte i intensitet utover formiddagen, sier Meling. Det strømmer også på med rapporter til digi.no om utfallet.

Konsekvensene av feilen er usikre.

– Stadig flere brukere flytter over på slike løsninger, men de aller fleste bedrifter har i tillegg mobiltelefoni å støtte seg på. Noen bruker mye fasttelefoni, mens andre er tunge på mobil. Sentralbordnumre kan få utfordringer, forklarer Rune Wilhelmsen, regiondirektør Vest hos Telenor.

Alvorlig feil

Tidligere har Telenor og flere andre teleoperatører fått en solid skrape av tilsynsmyndigheten foir mangelfull og sen varsling.

Nkom er varslet om denne feilen og anser den som alvorlig.

– Ekomstatistikken vår viser at Telenor har 1724 bedriftskunder på IP-telefonitjenester. Det vil si at dette er et alvorlig utfall, sier fagdirektør Bjørn Erik Eskedal hos Nkom.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.