ANALYSER

– iPad beholder forspranget ut 2015

En prognose fra Gartner er ikke lystig lesing for Apples konkurrenter.

11. apr. 2011 - 14:35

Analyseselskapet Gartner har publisert en prognose for markedet for nettbrett: Forecast: Media Tablets by Open Operating System, Worldwide, 2008–2015.

Et nettbrett defineres som et apparat basert på berøringsskjerm der det primære bruksområdet er forbruk av innhold.

Skjermen er fra fem til femten tommer og operativsystemet er begrenset i forhold til det man typisk assosierer med pc-er. Nettbrett duger til å tilegne seg innhold. De er ikke beregnet på å erstatte pc-er.

Prognosen er lagt opp etter operativsystem. Ifølge Gartner differensieres nettbrett etter hvor rikt innhold de ulike plattformene gir tilgang til. Jo flere og jo bedre «apps» eller tilrettelagte tjenester, desto større bruksverdi. Gartner mener flere av dem som forsøker å utfordre Apples dominerende iPad, med operativsystemet iOS, går i en felle: De framhever maskinvaren i stedet for å prioritere utviklingen av applikasjoner, tjenester og brukeropplevelse.

Det var, som kjent, Apple som skapte markedet for nettbrett, med iPad, iOS og tilhørende applikasjoner og tjenester. I fjor hadde iOS 84 prosent av markedet, med en omsetning på 14,8 millioner enheter av til sammen 17,6 millioner. Android nådde 14 prosent med 2,5 millioner enheter.

I 2011 vil markedet nesten firedobles til 69,8 millioner enheter. 69 prosent vil tilfalle iOS, mens Android øker sin andel til 20 prosent. Gartner tror RIM (Blackberry) vil greie å selge 3,9 millioner av sin Playbook som markedsdebuterer denne måneden, og HP ventes å komme opp i 2,8 millioner eksemplarer av WebOS-baserte nettbrett. Det innebærer markedsandeler på henholdsvis 5,6 prosent og 4,0 prosent.

Fra 2011 til 2012 vil det samlede nettbrettmarkedet øke med 170 prosent til 108 millioner enheter, tror Gartner. Apple og iOS vil holde en andel på 63,5 prosent. Android vil øke til 24,4 prosent, QNX til 6,6 prosent og WebOS til 3,9 prosent. Linux-baserte MeeGo vil komme opp i 1,2 prosent til et salg på 1,3 millioner enheter.

I 2015 vil det globale salget av nettbrett komme opp i så vidt under 300 millioner enheter. iOSs andel vil reduseres til under 50 prosent, mens Android nærmer seg 40 prosent og QNX havner på 10 prosent. WebOS og MeeGo vil begge tape markedsandeler, til henholdsvis 3 og 1 prosent. Gartner tror deres framtid vil være avhengig av hvor populære disse systemene blir som plattformer for smarttelefoner.

Gartners kritikk mot plattformer som aktører framhever maskinvare på bekostning av applikasjoner og tjenester, retter seg særlig mot RIM.

Gartner erkjenner at QNX er et solid og teknisk avansert system og at Playbook har høy ytelse, overlegen grafikk og fleroppgavekjøring. RIM vil kunne vokse til 10 prosent av totalmarkedet fordi de vil foretrekkes av bedrifter og organisasjoner som allerede har satset på Blackberry-infrastrukturen, eller som stiller spesielt store krav til sikkerhet. For å ha noen framtid utover det, må RIM trekke til seg tilstrekkelig med applikasjons- og tjenesteutviklere. Ellers vil konkurransen fortsette å domineres av Apple iOS og Google Android.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.