Gartner-analytiker Carolina Milanesi har sett på mange typer nettbrett, men mener én skiller seg ut for bedrifter: Apple iPad.

– iPad bra for bedrifter

Gjør brukere tilfredse, og lar dem prøve nye arbeidsmetoder, mener Gartner.

BARCELONA (digi.no): Carolina Milanesi leder Gartners forskning rundt bruk av mobile enheter i bedrifter. På Symposium/ITxpo treffer hun fagpressen i en briefing der temaet er hvordan bruk av forbrukerrettet mobilteknologi påvirker IT-avdelingers leveranser av IT-tjenester. Hun holder seminarer og foredrag rundt temaer knyttet til bedrifters bruk av nettbrett generelt og Apple-enheter spesielt.

– Inntil videre er nettbrett innen bedrifter et spørsmål om iPad, sier Milanesi. – Vi betrakter Android som en umoden plattform. Vi er helt enige med vurderingen av at sikkerheten knyttet til Android-nettbrett er for dårlig, fordi appbutikken Android Market ikke siler ut ondsinnet programvare.

Milanesi deler altså synspunktet til Stortingets IT-avdeling som valgte bort Android nettopp av den grunn da de skulle forsyne representantene med hvert sitt nettbrett.

– Forbrukerinnrettingen til Apples nettbrett gir IT-avdelinger en anledning til å velge driftsmodeller med en stor grad av brukeransvar. Ofte vil brukerne ikke ha andre bedriftstjenester på sin iPad enn Exchange [e-post, kontaktliste, avtalebok]. I praksis belaster ikke det IT-avdelingen. Produktets brukervennlighet gjør det mulig å innføre en modell med tilnærmet null support. På den andre siden oppnår IT-avdelingen mer goodwill ved å tillate iPad. Bedriften tjener på det også: De ansatte prøver ut nye metoder, og iPad-bruken akselerer mobilitet tvers gjennom hele organisasjonen.

Nettbrett har verdi fordi de er godt egnet til lesing og til å gi tilgang til digitalt innhold. De er enkle å bruke og gir tilfredsstillende opplevelse for e-post, web, enkel tekstbehandling og andre «lette» applikasjoner. På den andre siden er applikasjonene ofte strippet for funksjonalitet man er vant med fra pc-er, og utveksling av dokumenter kan by på problemer.

– Et nettbrett er ikke en erstatning for verken pc eller smartmobil. Konseptet utvikler seg raskt, og man må være bevisst begrensningene det legger på sikkerhet og drift.

I den grad bedriften ønsker å gå utover nivået med bare Exchange-baserte tjenester, foreslår Milanesi disse sikkerhetstiltakene:

  • Bruk eksisterende verktøy (for eksempel gruppealternativer i ActiveSync) til å håndheve komplekse passord, regelmessig bytte av passord og «wipe» etter ti påfølgende mislykkede påloggingsforsøk.
  • Sørg for at kritiske bedriftsapplikasjoner og data enten leveres over web eller kjøres i isolerte «sandkasser» på nettbrettet.
  • Legg opp en sikker metode for dataoverføring slik at brukerne ikke fristes til å håndtere bedriftsdata etter forbrukermodellen.
  • Dersom ansatte bruker eget utstyr mot følsomme bedriftsdata, skal enhetene sikres og driftes sentralt. Regler og prosedyrer må være på plass for å avverge bruk av hackede («jailbroken») enheter.

Milanesi advarer også at Apple ikke er som andre leverandører av IT til bedriftsmarkedet.

– De tilbyr ingen globale kontrakter for flernasjonale selskaper, og de går ikke med på større bedriftsrabatter ved masseinnkjøp. Det beste man kan håpe på er 4 til 8 prosent fra utvalgte forhandlere, eller 2 til 4 prosent hvis man forhandler direkte med Apple. Alt av drift og sikkerhet må kjøpes fra tredje part. Programvaredistribusjon og oppdatering krever individuelle brukerkontoer.

Og Milanesi advarer klart:

– Tro ikke at du eller din bedrift kan få Apple på andre tanker. Vil du samarbeide med Apple må det være på deres forbrukerorienterte premisser.

Hva med nettbrett utenom iPad?

– Grunnen til at Android er umoden, ligger i programvaren og måten den håndteres. Samsung Galaxy har en imponerende maskinvare, og Samsung og Lenovo er to nettbrettleverandører som vil ta bedriftsmarkedet alvorlig. Vi får se hvordan det slår ut. Et viktig poeng for oss er at nettbrettleverandører er avhengig av å appellere til forbrukere før de kan vinne innpass på bedriftsmarkedet. Vi har ingen tro på at RIM eller Cisco kan slå igjennom med sine nettbrett bare gjennom fokus på bedriftsmarkedet. RIM strir med tilleggsproblemer. Ciscos nettbrett Cius betrakter vi egentlig som et forsøk på å videreføre det gamle konseptet med bedriftstelefoner. Derimot tror vi at Microsoft innen 2015 kan ha om lag 20 prosent av både brett- og smartmobilmarkedet, med sin Windows 8 plattform.

Milanesi tror Microsoft vil lykkes i å befeste tilstrekkelig appell i forbrukermarkedet til å unnslippe å stemples som «ukul», og at bedriftsmarkedet vil la seg friste av muligheten til én plattform for alle typer klienter, på tvers av smartmobiler, nettbrett og pc-er. Alliansen med Nokia vil innen 2015 gjøre Windows 8 til den nest største plattformen til nettbrett og smartmobiler.

Gartners prognose for plattformer til nettbrett og smartmobiler. Android regjerer, og Windows 8 passerer iOS i 2015.
Gartners prognose for plattformer til nettbrett og smartmobiler. Android regjerer, og Windows 8 passerer iOS i 2015.
Til toppen