FORBRUKERTEKNOLOGI

- iPad et slag mot digitale rettigheter

DRM-teknologien fratar brukeren all kontroll, sier Thomas Gramstad i EFN.

EFN-leder Thomas Gramstad mener Apple iPad er et uttrykk for grunnleggende mangel på respekt for kunder, digitale borgerrettigheter og demokratiske strukturer og praksis.
EFN-leder Thomas Gramstad mener Apple iPad er et uttrykk for grunnleggende mangel på respekt for kunder, digitale borgerrettigheter og demokratiske strukturer og praksis. Bilde: Per Ervland
28. jan. 2010 - 14:46

Apples nye sofa-pc, iPad, vekker avsky hos motstanderne av kopisperrer på digitalt innhold, går det fram av en pressemelding fra Elektronisk Forpost Norge (EFN).

– Apple har med den DRM-teknologien som brukes i iPad gitt seg selv total kontroll over kundens datamaskin. DRM-en gir Apple full kontroll over hvilke programmer som kan brukes, og over det meste av innholdet som lagres og spilles av – en planlagt defekt design. Siden apparatet til enhver tid er tilkoblet nettet, kan denne kontrollen utøves når som helst, helt utenfor brukerens kontroll. Dette er en meget skremmende utvikling, og utgjør et dramatisk tilbakeskritt for folks digitale rettigheter, både prinsipielt og praktisk, heter det i meldingen.

Ifølge Thomas Gramstad, leder i EFN, er dette problemet verken teoretisk eller oppkonstruert.

Han peker på utviklingen i Kina som eksempel på samarbeid mellom udemokratiske regimer og DRM-produsenter.

– Med den teknologien som Apple presenterer i iPad vil myndighetene kunne ha fullstendig kontroll over hva slags medier og innhold folk har tilgang til, og med denne teknologien omfatter kontrollen også bøker og bildemedier, sier Gramstad. – Dette gir produsent og myndigheter kontroll over hva slags informasjon folk får, hvilke bøker de har, og når de blir lest. I tillegg kan «makta» til enhver tid ombestemme seg og endre eller trekke innhold tilbake.

EFN-leder Thomas Gramstad mener Apple iPad er et uttrykk for grunnleggende mangel på respekt for kunder, digitale borgerrettigheter og demokratiske strukturer og praksis. <i>Bilde: Per Ervland</i>
EFN-leder Thomas Gramstad mener Apple iPad er et uttrykk for grunnleggende mangel på respekt for kunder, digitale borgerrettigheter og demokratiske strukturer og praksis. Bilde: Per Ervland

Her viser Gramstad til eksempler fra både USA og Norge.

– For ikke lenge siden fjernet selskapet Amazon uten forvarsel boken 1984 fra de elektroniske bokhyllene til alle sine Kindle-kunder. I Norge har vi hatt et eksempel der Get slettet privatpersoners PVR-opptak av Disney-filmer da Disney-kanalen gikk ut av programpakken.

Gramstad mener det dreier seg om en grunnleggende mangel på respekt for kunder, digitale borgerrettigheter og demokratiske strukturer og praksis.

– [Det] er et uttrykk for en kulturkamp der store medie- og teknologiaktører har fått det for seg at de skal eie og kontrollere alle kulturuttrykk.

Ifølge Gramstad kan ikke denne kulturkampen løses ved innsats kun fra forbrukermyndigheter, bibliotek og liknende. Han oppfordrer til ikke å kjøpe iPad.

– Til syvende og sist må vi alle bruke vår forbruker- og kundemakt til å si nei til slike produkter. Vi må la være å anskaffe og betale for produkter som er laget for å kontrollere og overvåke oss. Vi kan begynne med å si nei takk til IPad, og heller vente på og etterlyse lesebrett som respekterer sine kunders og brukeres rettigheter, inkludert eiendomsretten over kjøpt utstyr og innhold. Vi må bevare det vi kan kalle et selveierdemokrati over digitalt utstyr og innhold.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.