iPhone kan likevel brukes profesjonelt

Det var ikke Apples mening, men noen småbedrifter i USA kjører CRM på sine iPhone.

Apples nye mobiltelefon iPhone er først og fremst profilert som forbruker-elektronikk. Men den har flere egenskaper som gjør det naturlig for småbedrifter å velge den til profesjonell bruk, skriver Intelligent Enterprise.

Faktorene som spiller er dels trådløs adgang til Internett og en hensiktsmessig tilrettelagt utgave av Apples nettleser Safari, dels den store og lettleste skjermen. iPhone-utgaven av Safari støtter alle viktige teknologier som brukes av webbaserte tjenester for kunderelasjoner, beslutningsstøtte og generell ERP, som DHTML, avansert JavaScript, overlappende stilsett og Ajax.

Dette har NetSuite grepet fatt i. Selskapet, som tilbyr en lang rekke med forretningstjenester for bedrifter med noen titalls ansatte, og som kontrolleres av Oracle-sjef Larry Ellison, har sørget for at deres CRM og beslutningsstøtte fungerer utmerket på iPhones Safari.

Resultatet er svært tilfredsstillende, ifølge tilbakemeldinger fra brukere. Der skjermen inneholder for mye informasjon, bruker de iPhones zoom-funksjon til å lese detaljene. Brukervennligheten er så stor at den mer enn kompenserer for visse mangler, for eksempel at selv om man har tilgang til alle tjenester fra en Exchange-server, kan man ikke synkronisere meldinger, kontakter og avtaler, kun lese dem online.

I USA distribueres iPhone gjennom AT&T, og det tilbys bare individuelle abonnementer. Brukerne sier til Intelligent Enterprise at de ser fram til at AT&T kommer med et tilbud om bedriftsabonnement med iPhone, slik at de ansatte kan få regningene sine betalt under ett i stedet for å legge ut hver for seg og så sende utgiftsskjema til arbeidsgiveren.

    Les også:

Til toppen