RESULTATERFINANS

iPhone sender Apple til nye høyder

Gjennombrudd i Kina gir nær doblet overskudd.

Det var trengsel i lokalene da Apple åpnet en ny butikk i Nanjing Road i Shanghai sentrum i september i fjor. Kina står i dag for 20 prosent av Apples samlede omsetning.
Det var trengsel i lokalene da Apple åpnet en ny butikk i Nanjing Road i Shanghai sentrum i september i fjor. Kina står i dag for 20 prosent av Apples samlede omsetning. Bilde: Scanpix REUTERS/Aly Song
25. apr. 2012 - 08:12

Etter flere dager med børsangst – se artikkelen Derfor ramler Apple-aksjen – publiserte Apple i går kveld sine tall for første kvartal. Under børsens åpningstid falt Apple-aksjen ytterligere, og var en stund «nede» i 555 dollar. Da tallene ble kjent, spratt den opp til over 600 dollar.

Poenget er at Apple mer enn innfridde forventningene, og pisket opp ny optimisme.

Apple beviste i kvartalet at en amerikansk leverandør av forbrukerelektronikk kan utkonkurrere asiatiske leverandører på deres hjemmebane. Slippet av iPhone i Kina i januar har mer enn kompensert for utfordringen fra Android i USA og andre modne markeder.

Selskapet leverte 35,1 millioner iPhone, 88 prosent flere enn for et år siden. Det ble levert 11,8 millioner iPad, 151 prosent mer enn i samme kvartal i fjor. Apple solgte 4 millioner Mac, opp 7 prosent, og 7,7 millioner iPod, ned 15 prosent.

Sammenliknet med første kvartal i fjor økte omsetningen med 59 prosent til 39,2 milliarder dollar. Driftsresultatet økte med 95 prosent til 15,4 milliarder dollar. Nettoresultat etter skatt økte med 94 prosent til 11,6 milliarder dollar.

Nettoresultatet svarer til 12,30 dollar per aksje. Ifølge Bloomberg spådde analytikerne et resultat tilsvarende 10,02 dollar per aksje. Apple innfridde med andre ord 123 prosent. Forventningen til omsetning var 36,9 milliarder dollar. Apple presterte mer enn seks prosent bedre enn det. Det er sjelden Wall Street-analytikerne til de grader undervurderer kvartalsresultatene til et teknologiselskap.

Det er først og fremst iPhone-salget som overrasker. Analytikerne hadde ventet 11,9 millioner iPad og 31,2 millioner iPhone. De traff altså riktig på iPad-leveransene, men bommet på neste 4 millioner iPhone.

I første kvartal i fjor sto Kina for under 7 prosent av Apples samlede omsetning. I første kvartal i år omsatte Apple i Kina for 7,9 milliarder dollar, tilsvarende 20 prosent av totalen.

– Det er et enormt potensial for selskaper som forstår Kina. Vi gjør alt vi kan for å forstå og betjene dette markedet så godt som mulig, sa Apple-sjef Tim Cook til analytikerne etter tallpresentasjonen.

Det er gode muligheter for ytterligere kraftig økning: Apple fører samtaler med China Mobile, Kinas største mobiloperatør, med tanke på å gjøre iPhone tilgjengelig for deres 600 millioner abonnenter.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.