BEDRIFTSTEKNOLOGI

Iridium med sjokkpriser

Solide prisreduksjoner i både minuttpris og på terminalene skal få andre kundegrupper enn "internasjonale forretningsmenn" til å interessere seg for satellittelefonsystemet Iridium. Nå rettes fokus mot petroleum-, og shippingbransjene, statlig virksomhet og internasjonale organisasjoner.

Frode Eriksen
22. juni 1999 - 10:41

Iridiums nye fokus kommer etter at markedsavdelingen er kraftig redusert og dels overtatt av eierne og hvor Motorola sitter med den største aksjeposten på vel 18 prosent. Blant annet er 200 ansatte fra Motorolas egen salgsavdeling nå engasjert i Iridium for å øke direktesalget.

Men viktigst er nok det dramatiske prisfallet Iridium nå lanserer både på samtaleprisene og på terminalsiden, åtte måneder etter at satellittsystemet gikk på luften.

Prisene går ned med inntil 65 prosent i minuttprisene og det innføres en fast avgift for internasjonale samtaler. Et tidligere komplisert prissystem, som varierte etter hvor i verden du var endres nå og blir mye enklere. Fra 1. juli vil det for eksempel koste 2,99 dollar for internasjonale samtaler fra USA, mens samtaler innen USA koster fra 1,60 til 2,50 dollar. Tidligere har minuttprisene kostet opp til 7 dollar.

Motorola og Kyocera som lager satellittelefonene til Iridium vil redusere prisene på terminalene med hele 75 prosent fra 1. juli, eller fra mellom 3.500 og 4.000 dollar i dag til i overkant av 1.000 dollar.

Iridium trenger alle de kundene selskapet kan få, for selskapet bak satellittelefonen er i dyp økonomisk krise. Det eneste lyspunktet for eierne er at situasjonen neppe kan bli verre enn i dag. Selskapet har så vidt krabbet over 15.000 kunder internasjonalt, vel halvparten av det kreditorene krever for å godta utsettelse på tilbakebetaling av gjeld.

Sluttforhandlingene vedrørende restrukturering av gjelden ventes i slutten av juni, og det at eierne nå engasjerer seg sterkt i selskapet er et klart tegn på at selskapet ennå ikke er gitt opp.

- Vi tror kombinasjonen av attraktive priser og tjenester vil bidra til å øke kundebasen og bruken av satellittsystemet slik at bedriften kan tjene penger, sa konstituert konsernsjef i Iridium, John Richardson på en pressekonferanse som selskapet arrangerte mandag kveld norsk tid. Han sa videre at det er i hovedsak to klare tilbakemeldinger fra markedet som Iridium nå tar konsekvensen av; lavere og enklere priser og større fokus på kundegrupper.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra