RESULTATERFINANS

IT-bransjen får egne PR-rådgivere

Kjell Rakkenes i Woldsdal & Partnere har startet arbeidet med å etablere sin egen konkurrent, et PR-byrå som er spesialisert på IT-bransjen. Det nye byrået heter Move PR, og eies av både svenske Move Public Relations og Woldsdal & Partnere.

Therese Werenskiold
20. nov. 2000 - 10:11
Woldsdal & PartnereMove Public RelationsKjell S. Rakkenes

Move PR ble etablert i Sverige i april i år, og har hittil vært en suksess. Suksessen kan både måles i omsetning og i at det nå, ifølge Rakkenes, er bevist at markedet har behov for et slikt selskap.

Kjell Rakkenes skal selv stå for etableringen og rekrutteringen av nøkkelpersoner til det nye PR-byrået i Norge.

- Hvordan er det å jobbe med etablering av et selskap som blir en direkte konkurrent til din egen avdeling i Woldsdal & Partnere?

- Det er litt rart å etablere en konkurrent, men samtidig tror jeg at markedet er stort nok for begge. Vi har begrenset kapasitet. Dessuten er Woldsdal et bredt selskap. Vi kommer også til å satse sterkt på IT, blant annet har vi vist dette gjennom ansettelsen av tidligere Finansavis-journalist Jo André Aakvik.

Det viktigste for IT-bransjen, mener Rakkenes, er likevel å få tilgang til kompetente informasjonsrådgivere som ikke må læres opp i teknologien først.

- Jeg tror PR for IT-bransjen vil flyttes "syv mil" fremover ved å etablere et miljø som kan dyrke denne spesialiseringen.

Rakkenes sier til digitoday.no at det internasjonalt er en trend at avanserte bransjer, bransjer som krever spesiell innsikt, også har behov for kompetente rådgivere.

Han tror også at miljøet rundt Fornebu kommer til å søke veldig mot Kista-miljøet utenfor Stockholm. Grunnen til at Woldsdal & Partnere går sammen med svenske Move for å danne det nye byrået, er blant annet at det svenske selskapet har et stort og nyttig nettverk, både mot USA, og naturligvis Sverige, som ligger et par år foran Norge.

Rakkenes planlegger at Move skal skille seg fra konkurrentene ved å tilby spisskompetanse på IT-bransjen og ved at selskapet leder utviklingen av nye verktøy og kanaler for påvirkning av adferd og omdømme.

Svenske Move har også et fantastisk bra konsept, mener Rakkenes. Blant annet har selskapet utviklet "Chatspy", en intelligent agent som skanner og logger seg på ethvert dynamisk Internett-forum, slik som portaler, nyhetsgrupper, diskusjonsgrupper, web-casts og online konferanser, for kontinuerlig å overvåke og varsle om innhold som er relevant for en av selskapets klienter.

Jan Lindow, som er daglig leder for Move i Sverige, ser på det norske markedet som svært interessant. - IT-bransjen er i kraftig vekst også i Norge, og vi tror at aktiviteten rundt IT Fornebu vil stimulere denne veksten ytterligere. Det er også en økende trend at svensk-baserte IT-selskaper ønsker rådgivning i det norske markedet, sier han i en pressemelding.

Rakkenes har startet arbeidet med å rekruttere en daglig leder til det nye selskapet i Norge.

Han innrømmer at det ikke er så lett å få tak i kompetente medarbeidere. - De må ha kompetanse både innen teknologi og kommunikasjon. I tillegg til daglig leder trenger vi tre-fire rådgivere, sier han.

Rakkenes håper Move i Norge kan telle mellom åtte og ti medarbeidere til neste år.

For å advare ledere for IT-selskaper; Rakkenes er på utkikk etter informasjonssjefer i IT-bedrifter, andre rådgivere i IT-selskaper, eller IT-journalister.

Woldsdal & Partnere og Move PR AB vil eie 45 prosent hver av norske selskapet. De resterende aksjene vil bli eiet av nøkkelansatte og daglig leder. Move PR Norge vil være operativt fra 2. januar 2001. Selskapets styre vil bli ledet av Anders Kempe (daglig leder i PR byrået JKL AB). Øvrige styremedlemmer er Morten Woldsdal (daglig leder Woldsdal & Partnere), Kjell S. Rakkenes (partner i Woldsdal & Partnere) og Jan Lindow (daglig leder Move PR AB).

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.