Tenold framhever at informasjonsteknologi ikke lenger er bare et hjelpemiddel for effektivitet og lønnsom drift, men nøkkelelementet i bedriftens forretningsstrategi. Følgelig er IT alt for viktig til å overlates til IT-folk.
Men i Norge har ikke denne erkjennelsen kommet langt nok til å prege hvordan kundene forholder seg til IT-leverandørene, mener Tenold. I går sendte han ut en pressemelding der det heter at "IT-sjefene har det avgjørende ord i ni av ti viktige beslutninger om valg av IT-strategi i store norske selskaper".
- Jeg kan ikke belegge påstanden med statistikk fra en undersøkelse, innrømmer Tenold. - Men det er et inntrykk vi har i Cisco, ut fra mange års erfaring og en bred kontaktflate.
Tenold mener dette utgjør en utfordring til Cisco og de andre aktørene i bransjen.
- Det er en utfordring vi selv tar og går etter, å hente IT-beslutninger fra toppledelsen. Det dreier seg om å gjøre dem oppmerksom på hvilke nye forretningsmuligheter som ligger i teknologien. De viktigste motivene er forretningsmessige. Ganske mange ledere i Norge ser ikke dette bildet.
Cisco har mye egen erfaring å trekke av. Selskapet driver verdens største elektroniske butikk, med en dagsomsetning i overkant av ni millioner dollar. Ved å utnytte fullt ut sin egen spissteknologi, sparer Cisco rundt en halv milliard dollar i årlige driftsutgifter. Felles for dagens framgangsrike IT-leverandører er det forhold at de er fremst til å gjøre bruk av det de selger til andre. Det er det de vinner på.
- På dette nivået er IT-bransjen for dårlig til å kommunisere, mener Tenold. - Den føler seg mest komfortabel på nivået med bits og bytes. Det er enklere å snakke om ny teknologi med IT-folk enn om nye forretningsmuligheter med toppledelsen. I Cisco arbeider vi med oss selv på dette området, og vi utfordrer kundene til å gjøre det samme. Når alt for mye delegeres til IT-folkene mister ledelsen grepet om informasjonsstrategien internt og eksternt. Og det er den som virkelig teller, ikke boksene.