JUSS OG SAMFUNN

IT-butikkene sliter med å hjelpe kundene

Netlife Research og digi.no har testet fire store IT-butikker på nett. Les testen av Netshop som blant annet sliter med søk.

12. des. 2005 - 12:55

Ved slutten av året skal mange av oss handle IT-varer – både som presanger og for å gjøre investeringer på slutten av året. Utvalget og prisene er det ikke noe å si på - det er en hard konkurranse og du kan velge og vrake i et ekstremt utvalg av produkter på norske nettbutikker.

Men hvor enkelte er det å velge og få kjøpt det som passer deg/din bedrift best? Hvilken nettbutikk er best og hvor god kan en nettbutikk bli på å hjelpe sine kunder.?

Netlife Research, et konsulentselskap som bare jobber med brukervennlighet, har på forespørsel fra digi.no testet fem av de største IT-butikkene på nett. Testen er interessant for alle som skal handle IT-varer, men den sier også mye om tilstanden for netthandel generelt.

Målet med testen er rett og slett å se hvor gode store norske nettbutikkene er til å få folk til å handle. Alle uklarheter, mangel på informasjon og uklarheter er barrierer til en handel og kan gjøre at kunden ikke kommer tilbake.

Resultatet fra testen er nedslående - selv den beste av de fire vi fikk testet er langt fra perfekt.

- Norske IT-nettbutikker synes fremdeles å være laget av og veldig IT-kyndige kunder. Vi burde nå i 2005 ha kommet lengre i å hjelpe kundene mer. Uten fysiske varer som kan testes og betjening har nettbutikene store utfordringer og kan løfte salget mye med mer gjennomtenkt design, sier brukervennlighetsekspert Lillian Medby i Netlife Research til digi.no.

digi.no vurderte å be om en test av alle typer nettbutikker, men vi valgte å fokusere på IT: De er de største, uansett om man måler omsetning eller antall varer. De har også de mest komplekse utvalgene med mye varer som hører sammen – for eksempel minnebrikker som stiller store krav til informasjon om hvilke hovedkort de kan brukes med. IT-butikkene er også de eldste butikkene på nettet.

Alt dette tilsier at IT-butikkene burde være de beste nettbutikkene. Men testen til Netlife Research viser at selv den beste er langt fra perfekt.

Testen som Medby har gjennomført vurderer nettbutikkene på hele 39 punkter.

Meningen har vært å simulere hvordan både en lite kunnskapsrik IT-kunde og en mer erfaren IT-kunde kan få gjennomført en handleprosess på en mest mulig effektiv måte. Testen har vurdert områder hjelp til å finne komponenter/produkter som passer sammen, bilder, sorteringsmuligheter, kommentarer fra andre kunder og til slutt en effektiv betaling og fraktbestilling.

digi.no vil understreke at testen fokuserer på de største og mest brukte aktørene.

digi.no vil bringe resultatene fra testen som en serie og vi begynner fra bunnen med PS Data som scoret dårligst av de fire.

Les testen av Netshop.

NetLife Research er et uavhengig rådgivingsfirma innenfor «usability». Fagfeltet omhandler brukervennlighet og bruksopplevelse på web, programvare og andre digitale grensesnitt.

NetLife Researchs erfaring omfatter brukertesting, ekspertevalueringer, rådgivning i utviklingsprosjekt og redesign, og kurs. De har jobbet for flere av Norges største private bedrifter samt statlige departement og direktorater.

Lillian Medby er Usability Specialist hos NetLife Research. Hun er cand. polit. med hovedfag i informasjonsvitenskap ved Universitetet i Bergen, og har erfaring med brukervennlighetstesting, ekspertevalueringer, informasjonsarkitektur og interaksjonsdesign. Hun er også styremedlem i Dataforeningens faggruppe for brukervennlige IT-systemer (BITS).

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra