IT-giganter går sammen om digital ID

Rivalene Google og Microsoft er blant selskapene som i fellesskap vil innføre sikrere innlogging på weben.

Til tross for en rekke forsøk på å introdusere alternative løsninger, er det stadig brukernavn og passord som dominerer når brukere skal identifisere seg og logge på tjenester på nettet.

Men løsninger som OpenID og Microsofts Windows Cardspace har vekket en viss interesse, både blant tjenestetilbydere og av nettleserleverandører.

    Les også:

Likevel, bruken av slike løsninger er begrenset. Dette ønsker flere aktører å gjøre noe med. Derfor har selskaper som Google, Microsoft, Oracle, PayPal og Novell sammen opprettet stiftelsen Information Card Foundation (ICF), som har som mål å lage felles bransjetilnærming for å håndtere nettidentiteter som skal kunne redusere bruken av passord, samtidig som at systemet er mindre sårbarhet overfor svindel.

Ønsket er å forene de ulike løsningene som i dag finnes for Internett-baserte informasjonskort og virtuelle lommebøker. Det vil si at stiftelsen vil ta i bruk en kombinasjon av eksisterende og nye standarder og protokoller for datautveksling og sikkerhet.

- Vi trenger en fellesskapsorganisasjon som er nøytral og kan framskynde denne teknologien og bringe den ut i verden, sier Paul Trevithick, formann i ICF, til News.com.

Ideen om digitale identitetskort og virtuelle lommebøker har mye felles bruken av fysiske lommebøker og ulike fysiske identitetskort, for eksempel førerkort og bibliotekkort. For å komme inn på et nettsted, vil brukeren benytte en digital identitet som er godkjent av en tredjepart. Brukeren oppbevarer informasjonskortet på et ønsket sted og overfører bare de dataene som er nødvendige for å få tilgang til nettstedet, gjerne ved hjelp av en enkelt museklikk.

- Internett har egentlig aldri vært designet for å ta seg av mennesker som ønsker å bevise hvem de er. Et resultat av dette er at vi står igjen med en verden med for mange brukernavn og passord, sier Charles Andres, administrerende direktør for Information Card Foundation til Dark Reading.

I tillegg til de nevnte gigantene, står selskapene Aristotle, A.T.E. Software, BackgroundChecks.com, Equifax, FuGen Solutions, Fraunhofer Institute, Fun Communications, Gemalto, IDology, IPcommerce, ooTao, Parity Communications, Ping Identity, Privo, Wave Systems og WSO2 bak ICF.

    Les også:

Til toppen