BEDRIFTSTEKNOLOGI

– IT har aldri vært så spennende

Microsofts sjef for de aller største kundene mener alle de nye mulighetene gjør livet svært interessant.

Susan Hauser leder divisjonen med ansvar for Microsofts største kunder og partnere.
Susan Hauser leder divisjonen med ansvar for Microsofts største kunder og partnere. Bilde: Odd Richard Valmot
13. nov. 2014 - 06:26

Susan Hauser i Microsoft er kanskje ikke så kjent, men rundt halve omsetningen til IT-giganten er under hennes ledelse. Hun bærer tittelen Corporate Vice President i Worldwide Enterprise & Partner Group og er sjef for 20 000 av selskapets ansatte som tar seg av 12 000 kunder i 105 land. Og det er ikke småkunder vi snakker om. Det er de største selskapene i verden som står på denne lista.

På tide å endre seg

Vi traff Hauser hos Microsoft i Norge der hun var innom for å snakke med noen av kundene her på berget.

– Jeg har vært i Microsoft i 25 år og har aldri opplevd en så interessant tid som nå. Nå dreier det seg ikke lenger om å skifte ut litt teknologi her og der, men å endre den fundamentale forretningsmodellen i selskapene. De er nødt til å tenke helt nytt i hvordan de forholder seg til ansatte, kunder og leverandører. Den nye digitale teknologien gir dem fantastiske muligheter for å forbedre produktivitet, men også utfordringer som sikkerhet og nye konkurrenter, sier hun.

Microsoft har tatt sin egen medisin, sier Hauser og viser oss hvordan mobilen og nettbrettet, en Surface 3 selvfølgelig, har fjernet papiret hun brukte å trekke rundt på.

– Det handler jo selvfølgelig ikke om å bli papirløse, men å muliggjøre alt som digital informasjon kan tilby. Så lenge alt finnes i nettskyen kan vi ta beslutninger i et helt annet tempo enn bare for noen år siden. Vi snakker om timer i stedet for måneder. Når vi hadde en kampanje gående så vi resultatene etter noen måneder. Nå ser vi det i løpet av timer og kan justere innretningen. Det er forskjell det, sier hun.

I heisen

Hauser forteller at Microsoft utfordret en av de store kundene sine i Tyskland, heisprodusenten Thyssen Krupp, for et år siden. De ville inn det virkelig store heismarkedet i Kina, som nå er på en halv million per år, og de ville gjerne ha hjelp til å effektivisere måten de jobbet på. I løpet av åtte uker utviklet Microsoft en prototyp som kunne hente data for heisene deres og analysere dem i en nettskyapplikasjon.

– Alle sensordataene fra de enkelte heisene, og analyse av enorme mengder slike data fra alle heisene deres, kunne fortelle dem når de ville trenge ettersyn. Vi eliminerte rutinekontroller som ofte ikke resulterte i noe, men sørget for at fagfolkene var til stede når de trengtes. De kan også bruke systemet til utdannelse og gi teknikere bedre innsyn i hva som skjer. Dette er et eksempel på de nye mulighetene som nå åpner seg når nettskyen kobles til den enkelte sensor og til brukernes telefoner, nettbrett og PC-er. Det er mye snakk om dette nå, men vi er helt i starten, sier Hauser.

Maskinlæring

Hun tror kombinasjonen av Internet of Things og maskinlæring er et viktig fundament for fremtiden. Men det kan ikke skje effektivt uten nettskyen og det retter Microsoft Azure inn på. De har bestemt seg for å lede utviklingen innen IoT.

– Vi har bare så vidt begynt å hente resultater fra den enorme informasjonsmengden bedriftene samler i nettskyen. Men det kommer og det vil endre bedrifter og det offentlige i årene fremover mer enn vi har sett noen gang. Folk vil få anledning til å arbeide med det de er gode til og de vil få en oversikt som de aldri har hatt før. Men all den nye teknologien stiller også krav til den enkelte av oss. Vi må henge med, sier hun.

Sikkerhet

Sikkerhet er den mørke delen av nettskyen. Hauser utsteder ingen garantier, en mener Microsoft er bedre rustet enn de fleste til å håndtere utfordringene. De har vært tiår i bedriftsmarkedet og vet hvor skoa trykker.

– Jeg vil påstå at ingen har så stort fokus på sikkerhet som oss. Vi har en enhet for digital kriminalitet som overvåker trusselbildet og som utvikler løsninger for kunder. Men det er vi nødt til skal kundene ha tiltro til oss. Jeg vil også peke på at når vi lagrer kundenes data så misbruker vi dem ikke til å tjene penger eller til annonsering. Det er deres data og det tar vi hensyn til, sier Hauser.

Microsoft mener en hybrid nettsky er veien fremover. Noen vil ha alt hos seg selv, noen vil blande og noen vil sette ut alt.

– Det er slik vi bygger opp vår Azure-løsning. Vi tar også hensyn til lovverket i ulike land. Noen vil ikke at kritiske data skal lagres utenfor landet. Det sørger vi og partnerne våre for, sier hun.

Ny tid

At Microsoft er i rask endring er holdningen til konkurrentene et eksempel på. Den nye sjefen Satya Nadella har et mye mer pragmatisk syn på slikt. Han er opptatt av at Microsofts løsninger skal være over alt og ikke bare på Windows. De siste dagene har Office dukket opp både for iOS og Android. Helt gratis.

(De åpner også kildekoden til .Net-rammeverket, vil støtte Linux og OS X for utviklere og gjør Visual Studio gratis for alle utviklere. digi.no kommer med en egen sak om dette.)

– Vi kommer aldri til å dominere verden alene, men vi er opptatt av å gjøre vår plattform tilgjengelig for alle. Det betyr ikke at vi skal interessere oss mindre for telefoner og nettbrett. Faktisk har vi ganske stor fremgang på begge områder. Spesielt Windowstelefoner selger svært godt i markeder hvor pris er den viktigste faktoren, og i den andre enden selger nye Surface 3 svært godt i markeder hvor pris ikke betyr så mye.

Hun peker på at Microsoft nå gjør store anstrengelser for å gjøre Windows til et mye mer homogent miljø. Det skal fungere på samme måte fra vaskemaskiner, via telefoner, nettbrett og PC-er til servere.

– Det skal være lettere å utvikle, men samtidig er det også helt nye tanker rundt brukeropplevelse. Ordren kommer helt fra toppen. Nå er ikke det noe som legges til på slutten av utviklingen. Brukeropplevelsen skal komme først og så må utviklingen tilpasse seg hvordan den er, sier Hauser.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.