KOMMENTARER

IT- og mediebransjen i lommen til Microsoft

IKT-bransjen og Hollywood har låst seg til Microsoft, takket være en komisk dårlig planlegging.

21. des. 2006 - 10:19

NRK er et av selskapene som har blitt utsatt for en merkelig kritikk. "Stateide NRK støtter Microsoft og Windows ved å låse sitt innhold med Microsofts rettighetssystem".

Årsaken til hvorfor dette er urettferdig kritikk er enkel: Det finnes ikke noe gjennomprøvd uavhengig bransje-system. Dette er innholdsbransjen store tabbe.

For en gangs skyld fremstår Microsoft som den snille gutten i klassen: I motsetning til Apple selger Microsoft sitt DRM-system (digital rights system). Skal medieselskaper, enten de lager film, tv eller musikk, beskytte sitt innhold, er det i utgangspunktet bare et system: Microsoft WMV.

Skal du legge på rettigheter og piratsperrer på innhold som du vil selge til Apple iPod-eiere, sier Apple nei.

Den eneste muligheten er å sende dette innholdet til Apple, er å la dem kode det med sin Fairplay-teknikk og så la Apple selge det på iTunes-nettbutikken. For dette skal Apple ha godt betalt. Apple selger nemlig ikke programvare for å kodet innhold i sitt Fairplay-beskytttede format. (Quicktime er bare et ubeskyttet videoformat.)

Og ett system er aldri en hyggelig situasjon: Microsoft lar bare Windows-brukere slippe til - programmer som spiller av Microsoft-formater på Mac og Linux klarer ikke å vise filer som er pålagt begrensninger.

Det finnes enkelte åpne alternative systemer, blant annet OpenIPMP, men dette er lite gjennomprøvde systemer som sliter i kampen mot Microsoft og Apples iPod/iTunes.

Nå sitter både film/TV-bransjen sammen med IT-bransjen i lommen til Microsoft - takket være en helt komisk mangel på planlegging - over minst ti år.

Alle produsenter, fra aktører av avspiller-utstyr - fra Sony til HP og innholdsprodusenter som NRK og Hollywood er nå fastlåst. Bransjen skriker etter en felles åpen standard som er gratis å bruke på tvers av alle plattformer og utstyrstyper.

Det latterlige er at problemet er gammelt: Innholds og IT-bransjen burde angrepet dette problemet for minst 10 år siden.

I stedet har innholdsbransjen stukket hodet i sanden og satset på å låse inn kundene sine på fysiske formater som DVD og CD. "Sitte med hendene i fanget" er den enkleste oppsummeringen av hva IT-bransjen og mobiltelefon-produsentene har gjort.

Nå betaler de prisen: Det er neppe gratis å leie Microsofts rettighetssystem og de kan bare selge til Windows-eiere.

Mobilbransjen har klart det - OMA DRM er en felles løsning fra Open Mobile Alliance som i dag sikrer musikk og film som selges til mobiltelefoner.

Til IT- og film/TV-bransjen: Sett dere ned sammen, finn et system, for eksempel OpenIPMP DRM, gjør det ferdig, lisensier det ut gratis og få startet salg av innhold til alle plattformer.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.