BEDRIFTSTEKNOLOGI

IT-svikt forårsaket tomme butikker

Danske kunder som skulle fylle opp kjøleskapet etter påsken kom til tomme hyller på grunn av en svikt i IT-systemet.

19. apr. 2006 - 13:14

Etter en påskeferie må de fleste en tur innom butikken for å kjøpe matvarer som ikke var tilgjengelig på grunn av stengte butikker i ferien.

Alle vet at etterpørselen blir større enn på en vanlig dag, men IT-systemet hos Coop i Danmark forutså ikke det. Dermed var det flere butikker som raskt gikk tom for varer.

- Kvickly hadde verken melk, brød, frukt eller grønt. Butikken hadde prøvd å skaffe varer fra andre butikker, men det var vist et generelt problem, sier en kunde som comon.dk har vært i kontakt med.

- Det er korrekt at vi hadde problemer på enkelte varegrupper og at vi derfor ikke hadde melok og brød. Jeg hadde inntrykk av at det også var et generelt problem, sier Claus Hessellund Jacobsen, butikksjef på Kvickly på Nørrebu i Danmark til common.dk.

Hva som kjøpes inn til de enkelte dagene styres av et dataprogram.

- Vi har dag til dag levering av melk og brød og det kjører på det vi kaller automatisk disponering. Det betyr at vi har en datamaskin som regner ut hva vi typisk selger den første dagen etter påske. Erfaringsmessig er det den sikreste måten å unngå tomme hyller på, men det er åpenbart noe som gikk galt i går, sier Jacobsen til common.dk.

Coop Danmark mener at det ikke har vært store problemer på landsbasis.

- Det har blitt distribuert ut opptil 50 prosent ekstra varer i forbindelse med helligdagene. Samlet sett kan vi si at det ikke har vært et problem på landsbasis, men det er riktig at det har vært problemer i enkelte butikker, sier informasjonsdirektør Jens Juul i Coop Danmark til comon.dk.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.