En jobbundersøkelse foretatt av Manpower og datterselskapet Elan IT ReSource, viser at rundt 40 prosent av ansatte i dag vurderer å skifte jobb.
– I IT-bransjen er tendensen enda høyere, og jeg vil tippe 50 prosent ut fra de tilbakemeldinger vi i dag får i bransjen, sier administrerende direktør Haakon Gellein i Elan IT til digi.no.
Jobbundersøkelsen ble sendt ut til 1.200 personer og kriteriene for å bytte jobb gikk på utsikter til mer spennende oppgaver, lønn, miljø og kultur.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Gellein mener mange IT-ansatte har gått lei etter i flere år har vært utsatt for evige trusler om nedleggelser, fusjoner, oppsigelser og kostnadskutt. IT-ansatte har fått mye juling og kolleger har forsvunnet ut av bakdøren. Dette har gått på helsen løs. Nå som tidene begynner å bli bedre, vil ansatte sette større krav til integritet, kultur og kompetanseutvikling.
– Arbeidssøkende ønsker at kulturen selskapet har skal representere de verdier man selv står for, sier Gellein.
Med den store utskiftingen og økt etterspørsel i bransjen, åpner det seg også for nye muligheter for nyutdannede og fristilte IT-folk. Både Steria, TietoEnator, Accenture, Oracle og Fast har signalisert at de nå vil ta inn flere nyutdannede.
Gellein bekrefter at etterspørselen etter kompetanse i .Net og Java er i dag er så stor, at IT-bedrifter er villige til å ta inn ferskinger. Alternativt må kundene vente i opptil to måneder før kvalifisert hjelp kan tilbys.
Det har dermed skjedd åpenbare endringer på bare ett år, da det var overkapasitet av erfarne konsulenter på markedet.
- Bedrifter må nå skjerpe seg på kompetanseutvikling for ansatte og tilby spennende prosjekter, oppfordrer Gellein.
Elan IT hadde for januar måned har hatt en betydelig vekst i topplinjen og økte nysalget med 13 nye kunder i forhold til januar 2003. Vikarselskapet rekrutterer villig nyutdannede. Det er oppdraget fra små og mellomstore bedrifter som har skutt i været.
Ofte blir nyutdannende etterspurt til helpdesk og enkle IT-oppgaver.
– Det er en fin start å begynne her. Sjansene for å få fast jobb og avansere til spennende utviklingsoppgaver er store på denne måten, sier Gellein.