iTunes skal selge prestisjeforelesninger

Stadig flere bransjer tar i bruk Apples iTunes-butikk til å selge sine tjenester. Sist ut er Stanford University.

Nøkkelen til Apple iPod-suksess er ikke lengre primært design, men kanskje like det store utvalget av innhold. iTunes leder utviklingen med å ha startet salgeta av blant annet film og TV-episoder, men stadig nye typer innhold kommer til.

Den siste nyheten er at Apple skal selge forelesninger fra universiteter - både i lyd og videoformat "iTunes U". Apple har inngått et samarbeid med seks amerikanske universiteter, blant annet prestisjeuniversitetet Stanford, skriver nyhetsbyrået AP.

Stanford ligger midt i Silicon Valley og mange av dagens IT-selskaper ble startet av studenter mens de gikk på Stanford. Et aktuelt eksempel er Google - Sergey Brin og Larry Page traff hverandre på Stanford og utviklet sitt sentrale "Pagerank"-patent der. Page er på papiret fremdeles student i permisjon på universitetet.

Prestisje-universitetet skal både selg og dele ut forelesninger gratis gjennom iTunes U.

iTunes U er en tjeneste som ligger under podcast-delen i iTunes. digi.no fikk ikke opp forsiden og hele oversikten slik Apple reklamerer for tjenesten, men et søk på Stanford gir en rekke treff.

Et annet marked for iPod/iTunes har også dukket opp. En rekke amerikanske personlige trenere tilbyr sine kunder intruksjoner og treningsopplegg i podcast-format. Meningen er at kundene skal spille av og trene til instruksjonene.

På denne undersiden hos Apple kan du lese mer om "iTunes U".

Til toppen