DIGI.NO

Ja, vi lever!

Gratulerer med dagen, kjære leser. digi.no fyller to.

Pål Leveraas
26. aug. 1998 - 13:57

Kakeanimasjon av at digi.no fyller to år.

Det er blitt sagt at et Internett-år er som et hundeår; hvor et menneskeår tilsvarer syv hundeår. Meningen er åpenbart dobbeltbunnet: Ikke bare går tiden og utviklingen og verden frem med rasende fart, i tillegg er livet her i cyberspace tidvis et hundeliv.

Uansett, digi.no er altså ikke bare to år, avisen er faktisk blitt 14 Internett-år. digi.no er kommet i konfirmasjonsalderen, på terskelen til de voksnes verden.

Og vi lever.

Det er, innrømmer jeg, med en viss forbauselse jeg stadig vekk kan konstatere nettopp dette: digi.no lever.

digi.no ble formelt lansert den 26. august 1996, etter en innkjøringsperiode på 14 dager. Utgiverselskapet, Internett Kanal 1, ble startet et halvt år tidligere av undertegnede, som også var ansvarlig redaktør for digi.no det første året.

Pål Leveraas, gründer av digi.no, foran serveren digi.no kjøres fra. <i>Foto:  Digi.no</i>
Pål Leveraas, gründer av digi.no, foran serveren digi.no kjøres fra. Foto:  Digi.no

På ettårsdagen overtok Jens Kanden redaktørstolen. I løpet av det året som er gått har det skjedd store interne endringer. Den opprinnelige administrasjonen, med undertegnede og Per Øivind Elvebakk, har forlatt selskapet. Jens, som en vårdag i 1996 vandret inn i de daværende "redaksjonslokalene" (en grå, sliten bygning ved Akerselva på Sagene i Oslo) og antydet at han var ganske lei av å selge RAM og ROM, og faktisk godt kunne tenke seg å bli journalist, ble journalist, akkurat som han ville, men senere raste han opp som redaksjonssjef, redaktør, og til slutt nå plassert i en stilling som kombinerer daglig leder funksjonen med redaktørfunksjonen. Jens har gjort en lynkarriére innen norsk datajournalistikk som sjelden er sett før.

Ære være ham for det.

Men Jens overtok et selskap i trøbbel. Det ble i vår klart at det var et udekket, og høyst umiddelbart kapitalbehov, på et nokså kjedelig antall millioner kroner. Våren 1998 viste at annonsørene ikke kom så fort og tungt som prognosemakerne har spådd. Kombinasjonen av sviktende inntekter, store investeringer og en økonomistyring - beklageligvis - langt under pari, plasserte Internett Kanal 1 i en likviditets-skvis som ble løst ved at de største eierne - Telenor Venture, Mosvold-Farsund og Schibsted - spyttet inn ny kapital. Daværende daglig leder Per Øivind Elvebakk trakk seg frivillig ut av selskapet, og det samme gjorde undertegnede. (Selv har jeg imidlertid ikke helt klart å forlate "barnet" - en 14-åring er fremdeles litt for ung til å stå helt på egne bein - så jeg svever omkring i bakgrunnen her, og stikker hodet fram med ujevne mellomrom.)

Jens første oppgave, som ennå ikke er avsluttet, var å stabilisere den økonomiske situasjonen i selskapet ved å bringe kostnadssiden under kontroll samtidig som inntektssiden styrkes. Så langt ser det meget lovende ut. Internett Kanal 1 har de siste månedene fjernet fem-seks årsverk. Ekspansjonsplaner, til dels av ambisiøst omfang, er lagt på is inntil videre, og all fokus er rettet mot fortsatt produksjon, samt vedlikehold og videre utvikling av digi.no.

Lesernes interesse for digi.no er stadig voksende. Trafikken på serveren er mer enn doblet siden ettårsdagen, og er faktisk flere hundre ganger så stor som den vi greide de første ukene av avisens eksistens. digi.no har i mellomtiden fått konkurranse fra andre mer etablerte aktører, blant annet har min gamle arbeidsgiver Computerworld Norge kommet på nett, uten at det foreløpig har gitt seg utslag verken i færre annonsekroner eller færre lesere på digi.no.

digi.no går en begivenhetsrik høst i møte. I løpet av tiden som kommer vil vi bygge om designet på avisen og tilhørende ressurser, slik at den blir raskere å hente ned. Annonsemengden på den enkelte side skal gjennom en kritisk revisjon. Vi bygger inn ny funksjonalitet: Du skal få anledning til å melde deg på mailing-lister for tilsendelse av oppsummeringer fra artikler som er aktuelle for deg; du skal få enda bedre og mer omfattende oversikter over relevante bedrifter, aktører, nettsteder, begivenheter og produkter, og du skal få mulighet til å skreddersy produktet digi.no i langt større grad enn du hadde forestilt deg var mulig.

Viktigst av alt: Vi lever videre.

Og vi er ikke bortreist på dagen. Gaver, bidrag og gratulasjoner kan sendes til digi@digi.no. Gaver over 100.000 kroner bes sendt som verdipost.

;-)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.