Jakten på Kornmo-kjeksen

Folk bruker ikke Internett til å orientere seg om kjeks, dopapir og øl, står det på en av mine Powerpoint-slider. Kjenner du f.eks. noen som har søkt etter Kornmo-kjeks på Internett? Jeg gjorde det.

Jeg bestemte meg for å lete etter en tilfeldig merkevare på Internett. Jeg åpnet matskapet, lukket øynene, førte hånden inn blant tørrvarene og traff på en pakke Kornmo. Deretter satte jeg meg ned med Kvasir og søkte. 1211 robottreff.

Nå er Kornmo-slekten stor, men faktisk fant jeg mye om Kornmo-kjeks også.

MEN: Fant jeg noe fra merkevareeieren? Fant jeg noe fra markedssjefen på Sætre Kjeksfabrikk? Fant jeg så mye som en liten hilsen fra produktsjefen?

Nope.

Det jeg fant var ostekakebakere og fjellklatrere som foretrekker Kornmo.

Hvis jeg var produktsjef, ville jeg utnyttet dette. Jeg ville laget ostekakebake-community og ostekake-konkurranser. Jeg ville delt oppskriftene deres med flere. Jeg ville gjort ostekakebakerne til mine beste venner. Gitt dem vareprøver og give aways.

Jeg ville alliert meg med fjellvandrere og sørget for at de fikk så mye Kornmo at de knapt kunne plystre. Jeg ville laget hjemmesider for tindebestigere og folk som skal på ekspedisjon. Jeg ville sørget for å bli enda bedre likt - sørget for å knytte enda sterkere bånd til mine heavy users.

Ville dette gjort noe fra eller til for markedsandelene? Tja, ­ det finnes en liten kjekssjokolade der ute, som har hatt en viss medgang av å være forbundet med turfolket.

Jeg ville muligens ikke beveget de store massene, men på den annen side, finnes det for tiden massekommunikasjon som får til det?

Merkevarebygging er å skape varige forbindelser mellom forbrukere og merkevarer. Jeg tror faktisk at Internett er egnet til denslags. (Og da tenker jeg ikke først og fremst på bannere for Kornmo-kjeks.)

Synes du jeg vrøvler? Gå til www. nabisco.com og se hva du finner om Ritz Crackers. Eller til www.snacking.com og se hvilke snackstips du får om Ritz. Eller til www.nabiscorecipes.com.

10 tilfeldige Kornmo-treff:

Til toppen