Jakter på oppkjøp-nervøse kunder

Oppkjøp uroer alltid kundene. Nå angriper WM-data kundelisten til Intentia med et skreddesydd flytteverktøy.

Et oppkjøp av et selskap vil alltid skape uro blant selskapets kunder. For rasjonale bak et oppkjøp er alltid å betjene de samme kundene, men med lavere utgifter. Oppkjøpene part vil nesten alltid fase ut produktene til selskapet de har kjøpt ut.

Dette har skjedd med en rekke oppkjøp i programvarebransjen, blant annet alle kjøpene Visma har gjort av sine konkurrenter.

Situasjonen rundt Intentia nå er et nytt, godt eksempel på markedsmekanismene i programvaremarkedet. For nå forsøker WM-data og Microsoft å utnytte oppkjøpet til å få Intentias kunder til å bytte til Microsofts ERP-løsninger.

Salget av svenske Intentia til amerikanske Lawson ble offentliggjort 2. juni. Da lovet blant annet Lawson at Intentia Movex-pakken skal holdes i live frem til 2010. Alle ansatte skulle også få beholde jobben.

Men digi.no omtalte fem dager senere to analyser av Gartner og AMR av fusjonen.

Gartner er mest kritisk og mener at kunder med Intentia og Lawson-systemer kan være trygge i noen år fremover, til 2010. Men man må følge med på regnskapene til det fusjonerte selskapet de neste tre kvartalene, skriver Gartner.

"Uten et forbedring i resultatene, bør kunder legge planer for å begrense nye investeringer", skriver Gartner.

Det er dette WM-data nå utnytter. De er en forhandler av Microsofts Navison og Axapta-pakker og angriper nå Intentias kunder i Norge. Sammen med MS jobber de med en liste på over 140 Intentia-kunder.

- Vi har så langt ringt 100 Movex-kunder og de aller fleste sier er kritiske til prisøkningen Intentia har innført. De mener også at de ikke får den oppmerksomheten som de ønsker da Intentia fokuserer mer på de virkelig store kundene, sier Vigdis Austrheim, markedsdirektør i WM-data.

Den norske ERP-analytikeren Bo Hjort Christensen har tidligere påpekt at Intentia har økt den årlige vedlikeholdsprisen opp fra bransjestandarden på 16-17 prosent til 21 prosent.

I utgangspunktet er det et tungt valg på bytte ERP-leverandører fordi blant annet konverteringen er komplisert og dyr - data lagres i proprietære formater og kunden har skreddersydd applikasjonen. Kundene er derfor svært lojale, men WM-data lokker Intentia-kundene med et konkret verktøy.

WM-data tilbyr svenske Cyncsis, et verktøy som halv-automatiserer konverteringen til Microsoft Axapta.

- Cyncsis konverterer data og har verktøy for en enklere prosesses-migrering. Dette reduserer prisen og risiko ved en flyttejobb og gjør at kunder som vil bytte kan ha begynt testingen på nytt system etter bare en uke, forteller Austrheim til digi.no.

- WM-data har allerede hatt møte med de første syv kundene og er i forhandlinger med en konkret kunde, røper hun.

digi.no har gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med Intentia-ledelsen, men har ikke lykkes.

Til toppen