BEDRIFTSTEKNOLOGI

- Janco håner kundene!

Janco Multicom går inn i det nye året med å varsle redusert hastighet på Internett via kabelmodem. Kunder som er lokket til Janco nettopp med lovnad om lynrask nettaksess raser og kaller kundebehandlingen en hån. Janco avviser kritikken og sier de fleste kundene nå vil få et bedre tilbud.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
4. jan. 1999 - 16:41

Janco Multicom sendte rundt juletider ut et brev til sine Internett-kunder der selskapet opplyser at det snart vil begrense overføringshastigheten nettbrukerne kan benytte seg av. Til nå har hastigheten kun vært begrenset av den teoretiske toppen på 10 megabit per sekund. Den faktiske hastigheten har derimot vært en del lavere fordi brukerne til nå har delt båndbredden mellom seg. Likevel har hastigheten vært betydelig høyere enn det Janco vil tilby fra og med 1. februar. Da vil hastigheten for nedlasting være maksimalt 300 kb/s mens opplastingshastigheten vil være 64 kb/s.

En Janco-kunde som i romjulen kontaktet digi.no var spesielt forarget over at Janco ikke setter ned prisen på tjenesten når de nå senker hastigheten. Han mener at tilbudet fra Janco allerede er dårlig og trekker da spesielt frem mye nedetid, ubrukelig e-postserver og mangelfull informasjon om problemer. Den frustrerte kunden forteller også om et kundesenter med sprengt kapasitet "som ikke en gang har elementær kunnskap om Internett-tjenesten".

- Jeg har hatt Internett fra Janco siden sommeren 1997, og det første året fungerte det ganske bra med en eventyrlig bra hastighet. Tullet startet da Janco brøt med Telenor som linje- og IP-leverandør. Linjekapasiteten hos den nye leverandøren, EUnet, er mye dårligere, og internt hos Janco har alt stort sett vært kaos, forteller Janco-kunden til digi.no.

Ifølge kunden har mange av kundene måttet skaffe seg alternativ tilkobling og e-posttjeneste fordi spesielt e-postserveren har vært helt ubrukelig.

Egil Perland, produktsjef ved Janco Multicom, avviser imidlertid kritikken. Han mener at de aller fleste ikke vil merke noen forskjell i overføringshastigheten - for noen vil det til og med kunne virke som om hastigheten er høyere, sier han til digi.no. Dette er fordi hastigheten nå skal bli mer stabil. Perland innrømmer likevel at enkelte vil føle at de taper på begrensningene.

- Antakelig vil våre mest aktive brukere merke at hastigheten går noe ned. Dette er brukere som har koblet til egne servere hjemme, sier Perland, som likevel stiller seg uforstående til at Janco nå kritiseres for strupingen av hastigheten.

- Dette har tidligere vært kommunisert med våre kunder og det har virket som om de fleste var positive til dette, sier han til digi.no. Perland innrømmer at Janco hadde problemer i begynnelsen med tilknytningen til EUnet, men mener at linjen nå er mye bedre. I tillegg er linjen skalérbar slik at kapasiteten kan oppgraderes etter behov. Han forteller også at Janco nå holder på å bygge en ny hovedsentral for alle sine tjenester som skal ha kapasitet nok i lang tid fremover.

Selv om Janco ikke akkurat har 24-timers vakt mot feil, mener Perland at oppetiden er tilfredsstillende.

Han forteller at de aller fleste problemer og feil oppdages og rettes i løpet av minutter. Han innrømmer likevel at det har forekommet tilfeller hvor nedetiden har vært alt for lang. Dette skal spesielt gjelde lokale problemer i felten. Perland mener at e-postserveren fungerer som den skal nå.

Alt i alt mener Perland at de aller fleste kundene er fornøyde med tjenesten Janco leverer. Han hevder at det faktum at ingen av abonnentene har sagt opp er et tegn på dette.

En Janco-kunde har følgende kommentarer til den argumentasjonen: - Det er et hån mot kundene når Janco hevder å ha en stabil tjeneste - da skulle jeg likt å høre deres definisjon på stabil.

Han forteller at modemet nesten daglig er dødt. Dette varer mellom noen minutter til mange timer.

- Spesielt etter kontortid og i helgene tar det lang tid før feilene rettes opp, som oftest ikke før neste virkedag. Jancos forklaring er støy på linja - uansett. Denne forklaringen er etter hvert blitt en vits, og om det faktisk er "støy" som er problemet, så har Janco hatt over et halvt år på seg uten å klare å finne feilen eller løse problemet. Udugelig og useriøst, det er de eneste ord som er dekkende for hvordan Janco driver, ordner kunden.

Han forteller at han stadig teller på knappene om han skal velge en annen tilknytningsform. Janco har monopol på Internett på kabel i de boligene som har selskapet som kabel-TV-leverandør.

digi.no følger opp saken.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.