Janco Multicom er historie

6. september er Janco Multicom historie. Landets kanskje best innarbeidede varemerke innenfor kabel-TV byttes ut til fordel UPC.

Til tross for at man skroter et verdifullt og innarbeidet merkenavn, mener administrerende direktør i Janco Multicom, Lars Helgerud Andersen at navneskiftet er verd jobben. Andersen sa at verdien av UPC (Unites Pan-European Communications)-familien vil overgå den til Janco Multicom representerer i dag, da han presenterte selskapets nye profil på en pressekonferanse torsdag.

Janco vil heretter fremstå som en del av et europeisk kabel-TV selskap. Vi går fra å være et nasjonalt kavel-TV selskap til å bli et internasjonalt multimediaselskap, sa Andersen.

Navnebyttet og profileringen skjer i hos alle selskapene UPC eier i 13 europeiske land. Tilsammen sitter selskapet i dag med kundemasse på næarmere 5,6 millioner kabel-TV kunder. UPC har det siste halvåret foretatt en rekke oppkjøp av kabel-TV selskap, blant annet det Stockholmsbaserte StjärnTV, og denne ekspansjonen skal nå også kles opp å en samlende profil.

Imidlertid vil UPC være mer enn bare kabel-TV. Tidligere i dag lansert datterselskapene Priority Telecom og Chello broadband som leverandører av henholdsvis telefoni og bredbåndstilpasset innhold på Internett. Janco har passert 3000 telefonikunder og 2000 Internett-kunder i hovedsak i Oslo-området.

- Vi må ha internasjonale partnere for å kunne være konkurransedyktige i dette markedet. Med et sterkt moderselskap i ryggen vil vi tilby de nyeste tjenestene og produktene innen internett, TV og telefoni, og bli en reell konkurrent til Telenor, sier Helgerud Andersen.

Helgerud Andersen er med oppkjøpet av Stjärntv også utnevnt til leder for UPCs Nord-Europa regionen, som omfatter Norden og Baltikum.

Til toppen