JUSS OG SAMFUNN

Janne Carlzon med klokkertro på norske CoShopper

Til tross for opplysninger om det motsatte, er CoShopper det eneste e-handelskonseptet Jan Carlzon nå er involvert i på det norske markedet.

Herman Berg
8. okt. 1999 - 13:38

digi.no har gjentatte ganger mottatt motstridende opplysninger om hvilke IT-selskap Jan Carlzon er involvert i når det gjelder e-handel. Blant annet har vi fått informasjon om at han sitter i styret til norske Online Club AS (OLC).

En dobbeltsjekk med Brønnøysundregistrene viser at Carlzon ikke er registrert som styremedlem. Opplysningene er oppdaterte per 23. juni i år.

I et intervju med digi.no oppklarer Sveriges mest innflytelsesrike IT-person hvilke selskap han egentlig er involvert i på det norske markedet.

Carlzon ble nylig kåret av den svenske publikasjonen Interaktive Affærer til den personen i Sverige med mest innflytelse og makt i IT-bransjen. Han er gründer av Cell Ventures AB, styreformann i Ledstiernan Partners som er Cell Ventures største eier og styreformann i Linné Group AB som er døpt om til Cell Network. Linné var det svenske selskapet som kjøpte opp det ledende norske webbyrået Linné New Media Science.

Han sier at det dreier seg om et 30-talls IT-selskaper han totalt har engasjert seg i både i Norge og i andre land. I Norge dreier det seg om Merkantildata ASA, multimedieselskapet in2win og e-handelselskapet CoShopper.no hvor det både er eierskap og styreverv som Carlzon sitter med.

- Det stemmer ikke at jeg er involvert i Online Club. Jeg hadde en diskusjon i løpet av våren med Online Club om å gå inn som deleier og inn i styret, men bestemte meg for ikke å gjøre det, sier Carlzon.

OLC er selskapet som opprinnelig ble startet av Simon Yuen og hvor Jan Haudemann Andersen etter hvert har blitt største eier. I tillegg er den tidligere Tandberg Data-sjef Hans Christian Qvist daglig leder.

Carlzon sier at han også snuste på svenske Letsbuyit Sverige der Johan Stäel von Holstein er den drivende kraften. LetsBuyIt var tidligere ute med sitt e-handelskonsept enn CoShopper. Begge fokuserer på at medlemmene skal oppnå den lavest mulige prisen gjennom felleskjøp av ulike
produkter på nettstedene.

LetsBuyIt, nærmere bestemt von Holstein, har reagert sterkt på den norske konkurrentens inntreden fordi han betraktet den som en kopi, men dette ble roet ned av LetBuyIt-ledelsen i etterkant. Det skal sies at begge de to skandinaviske ligger ganske nær opp til amerikanske Priceline.com som konsept.


- Jeg takket også nei til LetsBuyIt. Jeg valgte heller å satse på Internett i det norske markedet som er mer jomfruelig når det gjelder e-handel enn det svenske, sier Carlzon.

Han mener det er viktig å være tidlig ute som oppstarter for å sikre seg en solid markedsandel og tror at han kan bidra til CoShoppers utvikling gjennom å være aktivt medlem av styret.

- Jeg mener at jeg gjennom min kunnskap som jeg etter hvert har samlet meg på IT-området kan bidra til at CoShopper utvikler seg videre, sier han.

CoShopper har på sin side tidligere uttalt i en pressemelding at det er viktig for dem å få inn den tidligere SAS-sjefen som strategisk investor (16 prosent) som kan bidra til en offensiv internasjonaliseringsstrategi.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.