Java-evangelist til nytt beite

I tre år har Miko Matsumura vært Suns offisielle Java-evangelist. Nå blir han strateg for Malaysia-selskapet BizTone.com.

Matsumura flytter ikke til hovedkontoret i Malaysia. Strategen skal arbeide ved selskapets senter for forskning og strategisk utvikling i Silicon Valley.

Forretningsidéen til BizTone.com - inntil nylig kjent som Madura - er å revolusjonere programvare for bedriftsforvaltning (kjent i sjargongen som ERM eller ERP - for Enterprise Resource Management eller Planning), ved å levere applikasjoner som tjenester over Internett.

Java spiller selvfølgelig en sentral rolle i denne visjonen som vil bety slutten for selskaper som SAP.

Med BizTone-modellen distribueres ERP-programvaren gratis over Internett. Det man betaler for er selve tjenestene. Kundene får alt tilrettelagt, og de slipper store investeringer i maskin- og programvare.

Matsumura er utdannet nevrolog og psykolog, og har sort belte i karate (Shotokan-varianten). Han kom til Sun fra HotWired i 1995, og skal ha omvendt 100.000 utviklere til Java-entusiaster. Han begrunner overgangen til BizTone.com med at Java nå er tilstrekkelig sterk, og med den store utfordringen det er å gjøre om tunge bedriftssystemer til tjenester på web.

Til toppen