BEDRIFTSTEKNOLOGI

Java-problemer kan ødelegge for spill på mobiler

Java lovet at alle spill skulle fungere på alle mobiltelefoner, men dette fungerer ikke. Nå vil bransjen ta grep.

4. sep. 2002 - 11:27
digi.no

Les også


Særlig skjermoppløsning er kritisk, for mobiltelefoner har ikke prosessorkraft til å skalere grafikk. Ifølge den amerikanske nyhetstjenesten Cnet finnes det 56 forskjellige lommemaskiner og mobiltelefoner med Java. Noen har samme skjermstørrelse, men skal man lage et spill for alle disse maskinene, må man lage det med 24 versjoner med forskjellig skjermoppløsning og forskjellig antall farger.

Men å flytte et spill fra en telefon til en annen, øker prisen med rundt 20 prosent, forteller utviklere. Så langt har derfor spillutviklere laget spill for bare én telefon eller laget spill med så liten skjermoppløsning at det fungerer på mange telefoner, men ikke utnytter de allerede små skjermene.

I tillegg sliter spillutviklerne med at telefonprodusentene forsøker å holde både sine planer og detaljer om eksisterende produkter hemmelig for å skjerme seg mot konkurrenter.

Men nå ser mobilbransjen ut til å ta problemet inn over seg.

Ifølge Motorola-sjef Paul Goode, som leder Mobile Games Interoperability Forum, skal de store mobilprodusentene ha et møte 7. november om dette temaet. Der skal også Sun delta. Dessuten skal også en rekke av de forskjellige bransjeinteresse-organisasjonene slå seg sammen senere i år, forteller han til Cnet.

Ideelt sett kunne man håpet på noen standardklasser med skjermer, men det finnes løsninger. Norske Plutonium Software har laget et system som skal la et javaspill fungere på alle Java-mobiltelefoner.

- Vår X-layer er et slags DirectX for mobiltelefoner, fortalte Plutonium-sjef Tonny Espeset til digi.no nylig. Spill med Xlayer oppdager hva slags telefon du har og kobler spillfunksjoner til knappene og mulighetene på din telefon.

Xlayer tilbyr spillutviklere en mellomvare og profiler for alle Java-mobiler. Profilene er under 1000 bytes og lar spill ta i bruk spesifikke knapper, farger, skjermstørrelsen, lydmuligheter og kanskje vibrasjon på en mobil. Systemet kontrollerer også spillfarten slik at brukere med raskere telefoner ikke kan jukse overfor brukere med tregere telefoner.

Analytikere påpeker også at Brew-systemet til Qualcomm og Macromedias Flash-teknologi er alternativer.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.