FORBRUKERTEKNOLOGI

Java-spill sto sentralt på JavaOne

Sun-sjefens hovedinnlegg på JavaOne var preget av demonstrasjoner av spill og grafikk.

2. juli 2004 - 13:12

JavaOne er en utpreget utviklerkonferanse, og interessen er størst for alvorlige e-handelsapplikasjoner. Spill og Java assosieres ellers med mobiltelefoner. Sun-sjef Scott McNealy satset store deler av sitt hovedinnlegg på å vise at Java, spill og PC-er hører tett sammen.

Poenget for McNealy var at grafikk og ytelse er så bra at avanserte spillutviklere kan ha fordeler av å satse på Java. For å ta seg av dette nye forretningsområdet, har han utnevnt en egen Chief Gaming Officer, Chris Melissinos. McNealy og Melissinos demonstrerte flere Java-baserte spill på scenen, blant annet flerbruker PC-spillet Chrome fra TechLand Software, og et helt nytt spill kalt Square Heads, laget av utviklere fra et eget «spillfellesskap» tilknyttet Java.net.

En av nøkkelpersonene bak Microsofts spillkonsoll Xbox, Kevin Bacchus, ble også hentet opp på scenen under McNealys hovedinnlegg. Bacchus er blitt med på et nytt selskap, Infinium Labs, som skal lansere en egen abonnements basert spilltjeneste over Internett, «Phantom Gaming Service», 18. november i år.

Phantom forutsetter egen maskinvare hos brukeren, nærmere bestemt en spesiell konsoll, spillkontroller og et spesialdesignet tastatur. Konsollen koples til tv eller en annen skjerm. Det har en Athlon XP-prosessor fra AMD, og grafikkort fra Nvidia, og kjører under en blanding av Java 2 Standard Edition og Windows XP Embedded. Det innebærer at det er ikke noe teknologisk i veien for at tjenesten gir abonnentene tilgang til allverdens spill for Java, Windows eller Xbox. Hvorvidt dette skjer i praksis, er selvfølgelig avhengig av kommersielle faktorer.

Abonnentene får maskinvaren gratis dersom de binder seg for 24 måneder. Ellers kan de deponere 199 dollar som de får refundert dersom de beholder abonnementet i 24 måneder. Mot et tillegg, kan spillkontroll, mus og tastatur leveres med trådløs kopling mot konsollen. Tjenesten vil ikke kunne brukes uten den spesielle maskinvaren.

På JavaOne kunngjorde også Sun og Nokia at de har forlenget sitt samarbeid for mobile Java-baserte flerbrukerspill. Det innebærer blant annet at Nokia-løsningen SNAP Mobile skal integreres i tre av Suns Java-produkter: utviklerpakken Java 2 Platform Micro Edition Wireless Toolkit, og serverløsningene Java System Content Delivery Server og Java Enterprise System. Sistnevnte er et Solaris-basert system beregnet på operatører. Integreringen av utviklerverktøyet og SNAP Mobile ventes å være klar tidlig i 2005.

SNAP Mobile ble demonstrert på JavaOne for første gang, av det japanske spillselskapet Sega. Teknologien demonstreres på egne sider på Nokias nettsted: SNAP Mobile.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.