Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto. (Foto: Colourbox)

Digitalisering av Norge

Jo mer du tjener, jo mer digital er du

Også når du skal bruke offentlige digitale tjenester er best å være ung, rik og høyt utdannet, viser fersk undersøkelse.

Fra scenen på Evry-konferansen i mai sa Erna Solberg digitaliseringen kommer til å være krevende, både for mange enkeltmennesker og for samfunnet.

Og at en del pensjonister ikke klarte å logge seg inn på nav.no og ville ha brev i posten med oversikt over pensjonsutbetalingen sin.

– Vi begynte med å ta konsekvensene av digitaliseringen ved at vi skulle slutte å sende brev til alle pensjonistene i Norge. Så fikk vi en Facebook-aksjon mot oss, fra eldre. Det var helt umulig å delta i den digitale verden, sa en lett ironisk statsminister. 

Gruppen som faller utenfor

IKT-Norge har gjort sin årlige IT i praksis-undersøkelse i samarbeid med Rambøll og Visma. 

Den viser at det er en gruppe som faller utenfor det digitale tilbudet fra det offentlige, og den krymper ikke i særlig grad.

Undersøkelsen «IT i praksis 2018»

IT i praksis 2018 er en årlig undersøkelse IKT-Norge utfører i samarbeid med Rambøll og Visma. Rapporten kommer for ellevte gang i år, og skal beskrive situasjonen i norske virksomheter slik den er nå. 530 private og offentlige virksomheter i Norge er spurt.

Undersøkelsen ble gjennomført nå i 2018. Både IT-direktører, IT-sjefer og CIO, rådmenn og administrerende direktører er blant dem som er spurt. 

I tillegg har Ipsos MMI gjort en undersøkelse blant befolkningen, og spurt 1000 innbyggere om digitaliserte offentlige tjenester.

Det kan ifølge rapporten tyde på at vi er i ferd med å nå et metningspunkt for digitale tjenester slik de er i dag. 

28 prosent av alle de spurte har ikke kommunisert med det offentlige digitalt.

Her er det folk som er over 60 år som i minst grad bruker digitale kommunikasjonsformer. Halvparten av denne gruppen sier at de aldri har kommunisert med det offentlige via en nettside eller selvbetjeningsløsning.

Administrerende direktør i Rambøll Morten Skodbo mener at det digitale utenforskapet blant annet handler om å utvikle tjenester på en annen måte, slik at de er relevante for hele befolkningen.

–  Jeg tror vi greier å få med oss flere, men det skjer ikke av seg selv. Vi må gå inn å se på hvordan vi lager de  offentlige digitale løsningene sier Skodsbo.

 

Denne tendensen har vi også sett i de senere års IT i praksis-undersøkelser. De fleste innbyggere foretrekker å bruke nettside eller en elektronisk selvbetjeningsløsning. 

Men når samtlige undersøkelser siden 2012 sees i sammenheng, vises en sementering i fordelingen mellom hvilke informasjonskanaler innbyggerne foretrekker.

De mest fornøyde er unge med høy inntekt

Undersøkelsen blant innbyggeres bruk av offentlige tilbud viser at det digitale skillet ikke bare går mellom yngre og eldre. Svarene Ipsos MMI har fått, viser at det også er ulikheter i utdanning og inntekt mellom de som foretrekker digitale løsninger og de som ikke gjør det.

Og de unge med høy inntekt og utdannelse er mest fornøyde med det offentliges digitale tilbud.

Svarene i undersøkelsen viser at det finnes yngre mennesker med lav utdannelse og inntekt som vil ha behov for et ikke-digitalt tilbud, slik at kommunene dermed må opprettholde et tilbud disse gruppene kan benytte seg av. 

Kommunalminister Monica Mæland var til stede på presentasjonen av rapporten. 

– Vi må unngå utenforskap. Det handler om å se på tvers av alder og løfte flere inn. Det skal være lav terskel for bruk, sier Mæland. 

Hun sier at hun vil undersøke om kostnadene knyttet til det å ha internettilgang hjemme er en hindring.

Nyhet! 50% mer innhold i Digi Ekstra til lavere pris!

Få 700,- i rabatt

Bestill innen 1. september

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)
Til toppen