Jobb-bonanza i NetHouse

- NetHouse skal bli mer synlig. Det sier nettselskapets toppsjef, Knut Adolphson, som nå mener det er på tide å ekspandere.

Internett-selskapet NetHouse består i dag av 35 ansatte. Nå trenger de 18 til. En helsides annonse i Aftenposten viser at selskapet er på jakt etter alt fra en salgs- og markedssjef til webdesigner, key accountant, lagermedarbeider, auksjonarius, programmerer og butikksjef.

For å rekruttere alle disse nye medarbeiderne bruker NetHouse blant annet det (i Norge) nyetablerte JobMatch. Og det er fordi viseadministrerende direktør i NetHouse, Tom Andersson, har gode kontakter der.

- Vårt selskap er lite, og vi har dårlig tid. Vi er nødt til å bruke folk vi stoler på. Dette gjelder både headhuntere og annen rekruttering, forteller Knut Adolphson.

Han begynte som administrerende direktør i NetHouse i september i fjor, og er allerede på god vei til å omorganisere selskapets struktur.

Alle ansatte har opsjoner - en helt klassisk opsjonsordning, sier Adolphson. Selv er han svært positivt overrasket over responsen på stillingsannonsene hittil. Adolphson har ti års erfaring fra Tieto Enator Consulting, som han kaller "tung IT". - Der er det vanskelig å rekruttere.

Om annonsen i Aftenposten, sier han at den ble en veldig god profilannonse, i tillegg til en reell stillingsannonse. Når det gjelder stillingen som salgs- og markedsdirektør, hevder han å ha fått henvendelser fra markedsdirektører i flere store norske selskaper som leverer kunnskapsbaserte og finansielle tjenester.

- Det har kommet en strøm av henvendelser, sier en fornøyd Adolphson, og legger til at de aller fleste av kandidatene har mellom tre og fem års utdannelse og fem til ti års arbeidserfaring innen sitt fagfelt.

To uker før søknadsfristen går ut har selskapet mottatt rundt 60 henvendelser som telefon eller CV, samt en rekke henvendelser per e-post.

- Hvem er "de rette" menneskene for dere?

- Det skal være profesjonelle mennesker. Folk som er dyktige til sine arbeidsoppgaver. De må ha kompetanse. Vi vil ikke være noen opplæringsanstalt. Det blir altfor dyrt å lære opp nyutdannede. De som blir ansatt får heller "videreutdannelse" hos oss, sier han.

Adolphson kan ikke dy seg for å komme med litt synsing i forbindelse med dette:

- Internettbransjen er full av "hype" og useriøse mennesker. Unge spirevipper og uutdannede kremmere. Det har blitt en grådighetskultur med så god tilgang til penger i denne bransjen, som ikke kommer allmennheten til gode. Det har tiltrukket mange som mest er opptatt av status, posisjon og raske penger. For dem er Internettbransjen en gullgruve. Stayerne er de som ser forbi neste emisjon, mener Adolphson.

Her kan du lese mer om hvordan Adolphson selv planlegger fremtiden for sin bedrift.

Til toppen