JUSS OG SAMFUNN

Jobbguide skal kuppe fagpressen

11 norske fagblader har gått sammen om å lage en jobbdatabase på Internett. Under veiledning fra Ingeniørforlaget er det en artig flora av ulike miljøer som møtes på nett.

Herman Berg
3. des. 1997 - 16:02

Hva har journalister, bioingeniører, ergoterapeuter, fysioterapeuter, tannleger, arkitekter, skogvoktere og ingeniører til felles? Jo, de kan nå gå innom samme database for å søke etter totalt ulike typer jobber.

Ingeniørforlagets nye nett-tjeneste Jobbguiden har kostet forlaget rundt én million kroner å starte opp. Ifølge markedsansvarlig Svein Grande betaler samarbeidspartnerne, som blant annet består av bransjebladene Journalisten, Bioingeniøren, Arkitektnytt og Norsk Skogbruk, en liten avgift hver til forlaget for å ligge i jobbdatabasen.

- De betaler kun en teknisk avgift som beløper seg til selvkost for å ha dem inne i basen, sier Grande som hevder at de ikke egentlig har noen konkurrenter på markedet.

- Jeg regner verken vis@visen som noen direkte konkurrent eller JobShop som bare finnes på Internett. Vi har fordelen av å ha en rekke fagblader i bunn der vi også kan markedsføre produktet, blant annet gjennom helsides annonser. Vi skal være nummer 1 på Internett på de områdene vi dekker og er i samtale med flere fagblader for å få større bredde på stillingstilbudet vårt, sier Grande.

Det er ikke mulig for annonsører å legge inn annonser i databasen direkte på nettet. Annonsørene er nødt til å gå via bladene for å annonsere. Tjenesten er gratis for brukerne, og man kan abonnere på stillingannonsene og få tilsendt relevante stillinger via e-post etterhvert som de dukker opp.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.