Jobbsøk-aktører samles om rettferdig målemetode

Både rekrutteringsmetoder og kanaler har endret seg de siste årene. Nå danner de nettbaserte jobbsøktjenestene en egen forening - blant annet for å komme frem til rettferdige målemetoder.

Online-rekruttererne sliter med det samme som andre nettsteder - nemlig like kriterier for måling av blant annet trafikk og brukere. Det er mange av disse aktørene som hevder at de er størst i Norge eller Europa. Og mange av dem er det sikkert også - men hver på sin måte. Én kan være størst på antall CV-er i databasen, én kan være størst på stillingsannonser, én kan være størst på trafikk og én kan være størst på omsetning.

For å løse dette, har bransjen selv tatt initiativ til å starte en forening; NORF (Norges Online Rekrutterings Forening).

Både metoder og kanaler for rekruttering er helt annerledes nå enn bare for få år siden, og dette er hovedårsaken til at flere jobbtjeneste-aktører nå har gått sammen og stiftet denne foreningen.

NORF som organisasjon vil bidra til at rekrutteringsfaget i Norge tilpasser seg kravene fra denne nye hverdagen, og skal bidra til ytterligere å forsterke kvalitet og målbarhet innen online rekrutteringsvirksomhet i Norge.

I en pressemelding opplyses det at foreningen skal ha relativt strenge kriterier for medlemsskap. Dette er en viktig del av den kvalitetsutviklingen foreningens medlemmer mener bransjen vil stå foran. Potensielle medlemmer skal stå for en viss produkbredde og ha eksistert i en viss tidsperiode.

De som allerede er medlem er Jobline, StepStone, FINN jobb, Jobpilot og VG Topjobs.

Formann i foreningen er Morten Norder, direktør i Schibsted-eide FINN jobb.

digitoday.no kommer tilbake med mer om saken.

Til toppen