Scandinavian Broadcasting System (SBS) er først og fremst kjent for sine investeringer i TV- og radiovirksomhet i Skandinavia. Selskapet er børsnotert både i USA, Holland og Luxemburg og har en majoritetsandel i TVNorge.
Det første offensive digitale trekket selskapet gjorde, foruten distribusjon gjennom Canal Digital AS, var å satse på DAB-radiostasjon i Norge sammen med Norsk Aller AS og PeSju Kristen Riksradio. Alliansen fikk DAB-konsesjonen for et par måneder siden.
Nå spytter selskapet inn 15 millioner dollar, det vil si 118,5 millioner norske kroner, i svenske Bidlet. 12,5 millioner er i reklameplass i SBS sitt nettverk, mens 2,5 millioner dollar betales i kontanter.
Norske Schibsted ASA sitter med et eierskap gjennom tabloidavisen Aftonbladet. Med inntredenen til SBS, som skjer gjennom en emisjon, vannes Aftonbladets andel ut fra 21 til 18 prosent.
Mens SBS har brutt en barriere, er Schibsted godt etablert i det svenske internettmarkedet. Foruten eierskap i den største portalen, Passagen.se, prøver selskapet ut sin nordiske strategi om å investere i konkurrende internettselskap i samme nisje. I Norge kan det illustreres med eierskap i rekrutteringsmarkedet TopJobs (VG) og Finn (Aftenposten), mens i Sverige gjelder det auksjonsmarkedet.
Investeringen i Bidlet ble gjort tidligere i år, mens SOL i Sverige kjøpte 51 prosent av Bidlet-konkurrenten Bid2Day Scandinavia i oktober.
Les:
SOL kjøper seg nordisk storauksjon på Internett
Head of business affairs Hans von Schreeb i SBS bekrefter at dette bare er begynnelsen på en rekke Internett-investeringer, men vil ikke gå konkret inn i hvilke selskaper og områder SBS skal entre.
- Norge er like interessant som de andre markedene, sier han.
Von Schreeb sier at de har vært interessert i Bidlet fordi auksjonshuset har de rette ekspansive ambisjonene og har planer om å entre de samme europeiske markedsplassene som SBS allerede er inne i.
- Bidlet har hatt en helt fantastisk utvikling siden starten. Jeg tror vi kan bidra til å øke interessen for nettauksjonen gjennom vår TV-virksomhet, sier han og mener at 15 prosent er en betydelig investering for dem.
- Vi er med i styret og er ambiøse med denne satsingen. Det er viktig å være med på verdiutviklingen i selskapet fremover, sier han.