Jubii på auksjonsmarkedet

Den største danske portalen Jubii satser på flere inntektskanaler: En auksjonsløsning er kjøpt fra norsk-svenske InfiniCom, og Jubii sier at dette er et ledd i strategien for å holde de danske versjonene av Yahoo! og SOL fra livet.

Marketingsjef Martin Thorborg i Jubii bekrefter at den danske portalen har kjøpt en auksjonsløsning fra InfiniCom. Svenske InfiniCom kjøpte i september i fjor opp norske MediaLab og satser på å bli størst i Norden på salg av e-handelsløsninger.

- Vi har i første rekke planer om å lage en auksjon i forbindelse med lanseringen av et nytt spill-nettsted, og vi lager en auksjon med formål å auksjonere bort spill. På sikt kommer vi med en mer permanent løsning, og det er InfiniComs løsning vi da skal bruke. Den har kostet mange penger på å kjøpe den, så det er ikke en test fra vår side. Vi har testet og er fornøyd, sier Thorborg. Det er portalens oppkjøp av dataspill-nettstedet Funtown som skal integreres i portalens tilbud, skriver nettpublikasjonen ComOn.

Auksjonsløsningen skal på lufta i begynnelsen av februar.

En av hovedgrunnene til at portalen satser på auksjoner er å demme opp for konkurrentene Yahoo! og SOL i Danmark.

- Det er vanskelig å si hvor mye auksjonsløsningen vil bety økonomisk, men vi gjør dette blant annet for å skape lojalitet. Det er ikke sikker at vi kan tjene penger på løsningen, men vi kan få masse lojale brukere. Dette er en del av strategien for å møte konkurrenter som SOL og Yahoo! Vi må jobbe hardt for å møte den konkurransen, mener han og sier de må utligne i forhold til konkurrentenes større ressurser.

- Både SOL og Yahoo! har mer penger enn oss, men de er til gjengjeld ikke spesielt flinke til å bruke dem. Vi prøver være enda mer effektive og satse på kreative løsninger og en mer tilrettelagt tjeneste. I tillegg prøver vi å gjøre så mye som mulig gratis, så auksjoner kan komme til å bli gratis, sier Thorborg

InfiniCom er naturlig nok fornøyd med kontrakten med den danske portalen. Selskapet er svenskeid, men har også kontorer i Norge. De arbeider med å få kontorer i Danmark og Finland også, forteller daglig leder i Norge, Gøran Hüllert.

- Avtalen med Jubii er en første fase-ordre på 300.000 kroner. Avtalen vil gå opp til 1,5 millioner kroner etter hvert. Rubrikkannonsemarkedet kommer til å få en trøkk, siden Internett er den perfekte markedsplass, og perfekt til auksjoner.

- Vi driver med databasebasert email-løsning, som er målrettet e-post, i tillegg til auksjonsløsningen vår, som for øvrig er nominert til årets produkt i KapitalData, sier Hüllert, som ikke ser noen direkte konkurrenter på det nordiske markedet. KapitalDatas kåring skal finne sted i februar. Online Club var den første kunden til InfiniCom som bruker løsningen.

Det er i dag 10 ansatte i Norge og 130 på nordisk basis i selskapet. Omsetningen for den norske delen havnet på 7 millioner kroner i fjor, og 600 millioner kroner i Norden. Selskapet har et budsjett på 15 millioner for 1999. Hüllert svarer kryptisk med at "de vurderer alltid tilbud" når digi.no spør om det er noen fusjonsplaner på gang.

Hullert røper at auksjonsløsningen også er solgt til Din Side, i tillegg til to andre norske aktører. På spørsmål bekrefter Hüllert at Øivind Robbestad i NetHouse, som står bak den nye auksjonstjenesten eBud, er den ene av de to.

eBud skal etter planen starte opp i mars i år.

Til toppen