Scandinavian Broadcasting System (SBS) er, i likhet med SBS, notert på teknologi-børsen Nasdaq (som satte ny rekord i går) og Amsterdam-børsen. I fjor høst startet SBS, som er hovedaksjonær blant annet i TVNorge, en satsing på investeringer på Internett med aksjekjøp i blant annet auksjonshuset Bidlet.
Til nå har UPC eid 18 prosent i SBS, og de legger nå inn et bud på 2,8 milliarder dollar for hele TV- og radioselskapet (rundt 23 milliarder kroner).
SBS Broadcasting eier ti TV-kanaler og 17 radiostasjoner i ti europeiske land. SBS er også i ferd med å dra i gang en digital radio-kanal i Norge sammen med Norsk Aller og PeSju Kristen Riksradio.
UPC har på sin side satset på bredbånd på Internett gjennom sin chello-satsing med 130.100 private internettkunder og 3.600 business-kunder. På kabel-TV har UPC 6,8 millioner kabelabonnenter. Til sammen er UPC etblert i 13 europeiske land (pluss Israel).
Styreformannen i UPC, Mark Schneider, sier i en pressemelding at bredbåndsvisjonen til kabelselskapet dreier seg om å levere innhold og tjenester til kundene via diverse distribusjonskanaler. Han nevner spesielt TV-delen og chello som virksomheter som vil dra fordel av dette oppkjøpet og at samkjøringens skaper muligheter både for e-handel og annonsering i lokale markeder.
- Vi har i dag et selskap med kun reklameinntekter. Nå får vi en eier med inntektsmuligheter over hele linjen, fra kabel-TV til telefoni og bredbåndsportaler. Dessuten har UPC en internettstrategi som passer sammen med vår, sier Greger Larsson, viseadministrerende i SBS til Vision.