JUSS OG SAMFUNN

Kampanje mot plater med kopisperre

Forbrukerkampanjen som skal få plateselskaper til å slutte å gi ut plater med kopisperre, tilspisser seg internasjonalt.

Forbrukere mot kopisperre er en underskriftskampanje mot plateselskapene for å få dem til å slutte å gi ut plater med kopisperre («Copy Controlled»).

Plater med kopisperre er ikke laget med «Compact Disc»-teknologien, som hindrer brukeren i å ta berettigede kopier til eget bruk. De virker ikke på en rekke avspillere (forskjellige DVD-spillere, bilstereospillere og vanlige CD-spillere), og kan også ødelegge avspillerene.

I løpet av snaue tre måneder har underskriftskampanjen Forbrukere mot kopisperre samlet inn over 7000 underskrifter. Aksjonen ble særlig rettet mot plateselskapet EMI, ettersom dette selskapet har det verste ryktet når det gjelder kopisperrepolitikk. Nå viser det seg at EMI i Norge ikke kan gjøre noe som helst med kopisperren. Alt styres nemlig av EMIs hovedkontor.

Dermed får kampanjen ekstra trykk og retter seg internasjonalt mot EMIs hovedkontor i London i tillegg til plateselskapene Sony og BMG som også gir ut kopisperrede plater. Kampanjen har fått navnet Consumers Against Copy Control.

- Vi nekter å være tilskuer til at plateselskapene selger produkter som ikke innfrir forbrukerens rettigheter, og ikke fungerer på en tilfredstillende måte.

Nå håper vi på internasjonal fokus i denne saken for å nå ut til forbrukere i Europa, og resten av verden, sier leder av kampanjen Henning Klokkeråsen.

Her finner du nettstedet til Consumers Against Copy Control

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra