Kampen om kabelkundene ruller videre

De fleste bedriftskundene har kjøpt datasystemer, neste kamp står om det store fremtidige privatmarkedet. Siste nytt i oppkjøpsbølgen er at Microsoft kjøper deler av britiske Cable & Wireless mens America Online allierer seg med satellittselskapet Hughes.

Store deler av databransjen forbereder seg på at privatpersoner i den vestlige verden skal kjøpe en ny generasjon interaktive underholdningsbokser. Analytikere spår en langt raskere vekst i dette markedet enn i det tradisjonelle bedriftsmarkedet. I et forsøk på å skaffe seg en tidlig startposisjon i kappløpet om tekniske standarder og markedsandeler, har flere store amerikanske selskaper nå lagt ut på handletur.

To nye avtaler ble offentliggjort i dag. Microsoft forhandler med det store britiske kabelselskapet Cable & Wireless om å kjøpe 30 prosent av selskapet til en pris på rundt 31 milliarder kroner, skriver Wall Street Journal. De britiske kabelselskapene har et ganske moderne nettverk som kan brukes til å levere Internett-aksess og andre interaktive tjenester i tillegg til TV-sendinger.

Avtalen er siste ledd i rekke oppkjøp der Microsoft bruker sin store lommebok til å kjøpe seg markedsandeler for sin klient- og serverprogramvare. Med investeringen i Cable & Wireless har Microsoft eierandeler i alle de tre største kabelselskapene i England.

Oracle og America Online hadde tidligere skaffet seg et forsprang. Sammen eier de to selskapene NCI, som har signert avtaler med Cable & Wireless og deres to største konkurrenter om leveranser av TV-bokser og serverprogramvare.

Men i februar kjøpte Microsoft fem prosent av NTL mot at selskapet tar i bruk Windows CE og annen Microsoft-programvare i tillegg til NCI-systemene.

Microsoft har også brukt sine enorme finansielle muskler til å kjøpe seg inn i markedet i USA. Tidligere denne uken brukte selskapet 4,7 milliarder kroner på å kjøpe en andel av mobilleverandøren Nextel mot at Nextel kobler seg opp mot Microsoft Network i stedet for America Online/Netscape Netcenter. I tillegg investerte Bill Gates 39 milliarder kroner i telegiganten AT&T mot at også de skal ta i bruk Microsofts programvare.

Men America Online sitter ikke stille. I går offentliggjorde selskapet en avtale med det store satellittselskapet Hughes. Sammen skal de to selskapene selge systemer for Internett-over-satellitt i fremtiden. Hughes driver i dag DirecTV, et alternativ til TV over kabellinjer. Men satellitter har et handikap - de egner seg bare til å sende innhold - kundene må ha en landlinje for å sende forespørsler om innhold.

Til toppen