America Online, CompuServe og Prodigy, tre amerikanske online-selskaper i verdensklasse, har gått med på kravet fra myndighetene om å hente inn skriftlig tillatelse før de tapper kundenes konti. Den nasjonale handelskommisjonen (The Federal Trade Comission) stemte enstemmig for et vedtak med mål å få slutt på "gratistilbud" som fører til uventede utgifter for forbrukerne, skriver nyhetsbyrået Reuters.
Et av hovedproblemene med salgsmetoden har vært online-selskapenes tilbud som ikke har gitt informasjon til kundene om at konti vil bli automatisk belastet et fast beløp i de tiden etter gratisperioden..
En talsmann for FTC sammenligner det med avtaler som plateklubbene inngår med forbrukere, med én betydelig forskjell.
- Plateklubbene forteller deg at du må kansellere om du ikke ønsker produktene, sier David Medine i FTC.
- Når du blir med på et gratis medlemstilbud fra online-selskapene, har de hittil ikke fortalt deg det samme, sier han.
FTC har ikke delt ut bøter i forbindelse med de tvilsomme avtaleinngåelsene, men har mottatt forsikringer, blant annet fra America Online med åtte milioner kunder, om at de skal rette seg etter pålegget.