Teleoperatørenes melkeku svikter. Gratis meldingstjenester koster dem flere hundre milliarder kroner i tapte inntekter, ifølge Ovum. (Bilde: John Moore/Getty Images/All Over Press)

Kan miste melkekua

Fersk analyse viser skremmende tap for mobiloperatørene.

Det er slutt på tiden da teleselskap hadde monopol på meldingstjenester.

Fremveksten av sosiale nettjenester, apper og innebygde funksjoner i mobiltelefonen gjør at kunder i dag kan sende tekstmeldinger, bilder og video – uten stykkpris og ofte gratis, hvis man er tilkoblet et trådløst nettverk.

Denne trenden fortsetter og vil påføre mobiloperatørene et svimlende inntektstap, hvis vi skal tro analyseselskapet Ovum.

Hele 54 milliarder dollar (nær 310 milliarder kroner) ren i SMS-omsetning forsvinner på verdensbasis innen 2016. Det er over dobbelt så mye som inntektene de antas å ha gått glipp av innen utgangen av 2012, ifølge selskapets prognoser.

De snakker om et paradigmeskifte, som analytikerne særlig hevder vil påvirke mobiltilbyderne i Europa og Asia-stillehavsregionen, ifølge en pressemelding torsdag.

Melkeku

SMS har i over femten år vært en diger melkeku for telebransjen. I fjor ble det sendt 6,4 milliarder tekstmeldinger her til lands, viser tall fra Post- og teletilsynet.

Hvis vi for enkelhets skyld antar en snittpris på 50 øre stykket, utgjør dette en årsomsetning på godt over tre milliarder kroner, med marginer skyhøyt over ordinær datatrafikk.

De «blå meldingene» sendt mellom iPhone-eiere sendes som datatrafikk og ikke SMS. Er du tilkoblet et trådløst nett er forsendelsen gratis.
De «blå meldingene» sendt mellom iPhone-eiere sendes som datatrafikk og ikke SMS. Er du tilkoblet et trådløst nett er forsendelsen gratis.

SMS lever ennå

Mest av alt frykter operatørene å bli redusert til rene datarør (bit-pipes), uten en hånd ned i den lukrative tjenestekrukken. Tap av inntekter grunnet gratis meldingstjenester er en utvikling som naturligvis opptar norske operatører, men som de ennå ikke har merket så mye til.

Ifølge NRK som skrev om fenomenet i februar, så opplever verken Telenor eller Netcom foreløpig noen stor SMS-nedgang.

Antallet tekstmeldinger i Norge nådde en topp i 2009. Fram til 2011 har det falt litt, men ikke veldig dramatisk.

iPhone-effekten

Men da har vi ennå ikke sett den fulle effekten av iMessage, meldingstjenesten som Apple innførte med lanseringen av iOS 5 i fjor høst. 2012 kan derfor bli året da SMS-inntektene får en solid knekk også her til lands.

Det finnes tilsvarende applikasjoner til Android og Windows Phone, om enn kanskje ikke like utbredt som på iPhone der dette er integrert med operativsystemet.

    Les også:

Til toppen