Kan noen låne meg en hammer?

IP-telefoni blir fint. Dagens fasttelefoner har grensesnitt og manualer som får Microsoft til å le.

Dagens IT-utstyr flommer over av muligheter - som ikke blir brukt eller blir brukt feil fordi styringsmetodikken og manualer er for vanskelig. Men de blir en ren fornøyelse sammenlignet bedriftstelefonene de fleste av oss bruker.

De fleste klager over hvor vanskelig IT-systemer kan være å bruke, men få sier noe om telefonsystemene. Trolig har de fleste gitt opp. For sammenligner man med IT-systemer, blir dagens telefonsystemer en vits. Og dette er forklaringen på hvorfor de raskt og hardt vil bli knust av IP-telefoni.

"Serveren" i disse systemene er for det meningsløst dyr - gjerne noen hundre tusen kroner for en middels stor norsk bedrift. Man kan heller ikke styre og endre ting - selv barkede IT-folk skyr dem som pesten, noe som fører til mye god butikk fra den lukkede klanen av eksperter som kan dem, for eksempel hos Bravida.

Så har vi klientene. Jeg har en Telenor Venus med 60 knapper. Jeg forstår/vet hva de ti talltastene og fire/fem andre knapper brukes til. Mine evner med denne åpenbart avanserte telefonen begrenser seg til å sette over samtaler. Hva gjør for eksempel knappen merket "I.F."?

Jeg fant frem en manual i jakten på hvorfor ikke linje nummer to fungerer og det er her det begynner å bli morsomt. Er man vant til IT-systemer og mobiltelefoner, kan man mistenke folkene bak min grensesnittet og manualen til Venus for ren sadisme.

Telefonen min har åpenbart et hav av funksjoner, men manualen dekker tre forskjellige modeller. Mange av tastene som er beskrevet eksisteres således ikke på min telefon. Andre muligheter er kanskje ikke aktivert i vår sentral? Eller på telefonen? Hvem vet.

Så kommer vi til de rene absurditeten som valget for å aktivere talepost: "Trykk HØYT. Slå *51, trykk valgt funksjonsknapp, slå funksjonskode (se under) og evnt. også postkassenummer. Trykk HØYT igjen."

Hverken jeg eller våre IT-folk har den ringeste anelse hvorfor jeg mangler linje 2. Jeg har mest lyst å finne frem en hammer, men da hadde det jo blitt vanskelig å ringe til Bravida etterpå.

Hvor mange er det som setter over telefoner til kollegaer, parallellkobler dem og bruker konferansemulighetene? Disse mulighetene finnes på de fleste bedriftstelefoner i dag.

Med litt vilje kunne dette vært gjort ekstremt mye enklere. Men problemene understreker også det fundamentale utfordringen. Moderne PCer og mobiltelefoner har vent de fleste av oss til rikere grensesnitt der større plass og bedre planlegging lar oss ta i bruk nye muligheter. Tenk på hvor enkelt epost, SMS og messenger er.

Det er derfor IP-telefoni kommer til å vinne. Her får du enklere grensesnitt for administrasjon av den virtuelle sentralen og du får telefonen på skjermen med forståelige menyer. Du kan samtidig frigjøre sekssifferende summer fra IT-budsjettet når du slipper å kjøpe ny telefonsentralen.

Det er ikke prisen vi burde være mest opptatt av. Norske bedrifter bør se på alle de nyttige mulighetene de kunne fått tatt i bruk. I tillegg vil kanskje magesyre-nivået dagens telefoner og regningene fra Bravida skaper bli redusert.

Til toppen